20‏/05‏/2008

ورده




ورده صغيره بتشم الهوا

بتلعب وتميل مع كل نسمه

وبتشرب وتحس قطرات الندي على خدودها

عبيرها وعطرها بتطير بيه في كل مكان

وبجذرها بتلف الأرض وتصبح وتمسى على جيرانها

ومره واحده تبدأ الورده تتأثر بالجو ال حواليها

وتبدأ تقفل ورقها .. وتحس أن قلبها بيدبل

انا الورده ديه .. حاسس بحاله بأحباط

حاسس أني عايز أنعزل عن الناس

حاسس بركود ومش عايز أكتب

مش قادر أعمل حاجه ....

ملل وخنقه وزهق ...

يا خوفي لأرجع أتقوقع على نفسي من تاني

لأن الحاله ديه بتطول معايا قوي

لأن أكتئابي وحش

حزن بيحاصرني مش عارف منين ولا منين

واليأس وأخواته عمال يتملك مني .. وتوابعه من الاحباط

ربنا ما يحكم على حد .. وربنا يقف معايا

وأطلع من الحاله ديه على خير

يارب يا ورده ترجعي تفتحي من تاني

ومتقفليش ورقك من تاني

وترجعي تلعبي مع قطرات الندي

وتصبحي وتمسي على أخواتك

هناك 8 تعليقات:

غير معرف يقول...

طيب مان كمان بحس كتير بالأحاسيس دي كلها لكن لما بفكر بلاقي ان ربنا بيحبني وبيحبب فيا ناس بتحبني وبتخاف عليا وده الأمل اللي بيه بعيش.
فكر شوية في الناس اللي بتحبك وشوف يستاهلوا منك انك تدمر نفسم وتتقوقع كده؟ وبعدين دي احاسيس طبيعية جدا مع قرب الإمتحانات لازم الواحد يحس بمعظم اللي انت شارحه ده
عالعموم (دوام الحال من المحال) الدنيا مش بتمشي على وتيرة واحدة.
W.H

غير معرف يقول...

ازيك يا زيزو معلش انا مش برد عليك بقالى فترة لان النت عندى كان فاصل و لسه راجع انهارده بص يا زيزو ربنا مش بيعمل حاجة و خلاص او مالهاش غرض ممكن تكون انت بعيد عن ربنا شويه و الله اعلم انا مش بقلك كده علشان انا شيخ او ولى من اولياء الله لكن الجو ده اللى انت فيه انا عارفه كويس و بيمر عليا كتير لكن الحمد لله مش بحاول انه يسيطر عليا بقدر الامكان الدنيا حلوة , اه احنا مش عايزين منها غير انه ربنا يطول فى عمرنا لو لينا فيها فايدة ويقصره لو مالناش فيها خير او فايدة و انا بقلك ما تستعجلش ربنا بيمتحنك و بيشوف صبرك هيوصل لحد فين , اه مش قليل اللى انت شفته بس مش كتير زى صبر ايوب الدنيا حلوة و ماضاقت الا لما فرجت و ربنا يوفقك و شد حيلك يا عم الامتحانات على الابواب و عادى يا عم انا مش زعلان منك علشان اللى انت فاهمه طبعا و بتعمله معايا علطول اخوك hollowman

masternino يقول...

عزيزى زيزوووووووووووووو
اوعى تستسلم للاكتئاب اوعى تستسلم للملل
اوعى تستسلم للياس
المهم انك تعرف ان ليك ناس كتيير بتحبك وبتحب تشوفك سعيد مبسوط
مايهمكش اللى بيهاجم ولا بيهوش ولا بيلطش
المهم شد حيلك وانا تحت امرك فى اى مساندة من اخوك الكبير المحارب العجوز
وانت بقى مش مسمى نفسك المحارب الصغير؟؟؟
طيب يامحارب ياصغير انت حتسلم من اول هجمة ولا ايه
المهم اضحك تضحكلك الدنيا حس باللى بيحبوك
ودول كفاية عليك يملوا الدنيا عليك دفء ومحبة وجمال
شكرا لتعليقاتك الجميلة على مدوناتى

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حاول وجاهد وقاوم على قدر الامكان الاحاسيس الهدامة دى.
نصيحتى ما تجلس لحالك كتير
خالط الناس ولو ما لك نفس
ولو جسدآ من غير روح حتى ..
بس ما تجلس لحالك وتعيد وتزيد
فى نفس الافكار اللى ما يجى منها غير
الاكتئاب والمرض
انا لا ادرى ان كنت مسلمآ او مسيحيآ
ولكن قوى صلتك بالله والتجأ اليه بكل قلبك وهو ما بيخذل حد ابدآ لجأ اليه.
وتمنياتى بالافلاح من الخروج سريعآ من براثن هذه الحالة.
ولك تحياتى

الدرعمي يقول...

أوحشتني


يا حبيبي



آدم

Baha'i Family - اسرة بهائية يقول...

دى احاسيس طبيعية ، خصوصا لو بتتفرج على الاخبار كتير او بتنزل الشوارع
العالم اصبح فى حالة بشعة من الانحدار ، يمكن ده يكون سبب احساسك بالاكتآب لكونك شخصية مرهفة فنانة
هو احساسنا بالعجز عن تغيير الواقع ، وعدم احساسنا بالمل انه ممكن يتغير
لا تيأس وتوجه الى الله وتفكر فى النعم اللى ربنا مديهالك ، واكتب قائمة بها فالكتابة تساعد على ترتيب الافكار وتساعد على اكتشاف نعم مختبئة مش حاسين بيها
ربنا يحفظك ويسلمك
كلامك رقيق عن الوردة كمان الصورة جميلة جدا

غير معرف يقول...

بدموع من نار
وعيون واسرار
وشكيت الليل
وف آخره نهار
دي دموعك رايحه
ونهايتك فرحه
والصبر الطيب
آخر المشوار

مش هقولك غير كده وانت عارف وفاهمني

أثمن من اللآلئ يقول...

انظر حواليك .... بص كل ديه ناس بتحبك