03‏/05‏/2008

يوم ميلادي


اليوم أطوي ورقه جديده من عمري الافتراضي



أنه ليس يوما عاديا .. أنه ذكري يوم ميلادي


أتذكر كم تألمت.. وكم عانيت يا فؤادي



ملحمه ذكريات .. من أحمال السنين بالماضي


ايام الحلم بالبطوله .. التي غدت بالحزن لقهري وأستعبادي




فأنظر فى المرءاه .. فلا أعرف عمري ولا وجهى من الاحزان


فقد تكبلت بقيود.. في كل وقت وفي كل مكان




وكفرت عن ذنوبا لم أفعلها .. وإن حييت مثل عمري مرتان




فلا أعلم اليوم أطفيء الشموع فرحا



أم عدا لسنوات العذاب..




فهل يتمني الناس لي عمرا مديدا



أم حياه مليئه بالخراب..





فأي زمان أحياه .. من يفرق الاحباب



أم من يظلم بلا أسباب ..


فلا أعرف هل أكون سعيدا




أم أنكس عمري .. وأقيم الحداد..





ففي ذكري يوم ميلادي .. لن أحتفل




لكن سأدعي رب هذا الكون .



أن يزيل عني الشرور.. وفي حب الله وطاعته دوما سأكون



وأن تبقي ألسنة الناس بعيده عني



وأن ينسونى فيما يسرون وما يعلنون..



وأن أظل في طاعه الله



وأن يقبض روحي محتفظا بعقلي من الجنون..





فسأطفي الشموع



وسأمسح عن وجهي الدموع



وأتمنى لنفسي حياه هادئه



بعيده عن الصخب والألام



بعيده عن الجراح والاحزان



وسأبقي وأحيا كما أنا .



راضيا بحالي ..



رافعا شعاري ...



لأ للأستسلام....
3/5 عيد ميلادي
يارب عدي اليوم ده على خير


وكل سنه وكل الناس بصحه وبطاعه الله طيبين وبخير

هناك 29 تعليقًا:

masternino يقول...

كل سنة وانت طيب يازيزوووووو ياعجيب
كل سنة وانت احسن من اللى قبلها
كل سنة وربنا يكفيك شرها وشر من فيها
كل سنة تزيدك محبة وعزة ونصرة والفة ونعمة
كل سنة وانت طيب ياراجل ياطيب

أثمن من اللآلئ يقول...

صديقي زيزو
كل سنة وانت طيـب يا يا أغلي الناس
صديقي ... لا أعلم ماذا اقول أو ماذا عساى ان انطق
ولكن هذا الكلمات هدية مني إلك في يوم ميلادك

في يوم من الايام ... دوت أهات الالم من فم أم
تعلن لكل الناس أنه قد أنشال الهم
ويه للدنيا الطفل الجميل ... ودوت صرخاته بيبان الحياة
جيه وهو مش خايف ... ولا كان شايل الهم
يوم الميلاد ... دا اليوم دا عيده
فيه يفتكر ... ان كان يه حد واخد بإيدة
بكاءة مكنش حزن ولا كان عناء
ديه هيا كانت أول كلمة واء
نطق بيها كلمة بحبك يا أمي ... بحبك يا والدي
كبر زيزو ... بقي راجل همام
والواضح أن قلبة بالحزن مليان

واليوم ده يوم عيدة ... ماسك التورتة في أيده
وبيفكر يطفي شمع الاحزان ولا يطفي الشمع علي طي ورقة من اوراقة اللي اصبحت في طي النسيان
بقولك يا زيزو أفرح و غيظه
داه الهم وحش وغول والحزن دايما يقول
هو لوحدة وانا مش هسيبة دايما دموعة بسببي تسيل
لكن يا زيزو أرجع وأقول ولا يهمك الوحش ولا حتي الغول.. انا معاك في الحلو والمر برضة معاك
أصحاب واصدقاء متفقين ... وفي وجه الدنيا مش خايفين
أتشجع يا صاحبي وافرح بعيدك اليوم ده بداية جديدة أقفل صفح زمان ... وجيه الوقت تنتهي الأحزان .. انا معاك وكل اللي حواليك دول معاك مش عليك.
في النهاية أرجع وأقول
كل سنة وانت طيب وعقبال مائة سنة
صديقك
مِثلي في طريق التعافي

z!zOoOo يقول...

الف الف شكر ليك يا مستر نينو

وأنت بألف صحه وسلامه مش عارف اقولك ايه ومتشكر جدا على أهتمامك وزيارتك الغاليه ليا

وكل الى دعيتلى بيه يارب انت كمان يتحققلك .. مش عارف يمكن انا مش عارف اتكلم او اركز

دمت بود وفى رعايه الله

z!zOoOo يقول...

الاخ العزيز / أنسان معافي وطبيعى وجميل

كلامك بجد أعجزنى عن الكلام .. ورسم على شفايفي بسمه مفتقده فى يوم ذكرى ميلادى

ورغم معرفتنا القصيره الا أن مجاملتك ليا ديه بينت انت قد ايه انسان جميل

وتستحق كل خير وأن شاء الله ربنا هيوصلك لأخر طريق التعافي وتمر منه بسلام كطرفه عين وتحقق كل الى بتتمناه ..

وكفايه عشان بجد مش عارف اقولك ايه .. وانت كمان بألف صحة وسلامه

z!zOoOo يقول...

مستر نينو ... طبيعى فى طريق التعافي

تعليقاتكم ومعرفتكم بجد كانت أجمل واغلى هديه جاتنى فى يوم ميلادى بشكركم على أهتمامكم وذوقكم

وأن شاء الله معرفتنا تدوم .. وتستمر فى حب الله

ومحدش يسألنى على سنى عشان انا بتهرب هههههههه انا عجوز متصابى ههههههههه

نورتوا

أثمن من اللآلئ يقول...

ههه صح سا زيزو .... دلوقتي كملت كام سنة :-) ... علي فكرة الشباب في القلب.
يالا بقي قولنا دلوقتي ولصلت لكام سنة

z!zOoOo يقول...

لا موضوع السن ده هسيبه لفارستك وتخمينك

يعنى من خلال كتاباتى وردودى اكيد كونت وجهه نظر اذا كان تفكيرى ناضج او مخى كبير ولا فسافيسى هههههههههههههه


خمن الاول تفتكر انا سنى كام؟؟

جاوب وهديك حته تورته ههههههههه

غير معرف يقول...

HaPpY b!rtH DaY Z!zo0o0o

عقبال 10000 سنه يا قمر وأنت بخير وصحه وسعاده

أما عن القصيده بقى :

أولا بجد والله في تقدم ملحوظ جدا في قدرتك العاليه على التنكيد علينا :P
لاء بجد حلوه وفعلا مستواك بيتقدم جدا الوزن والقافيه حلوه جدا..والكلمات مترتبه كويس ومنتقاه بعنايه

معلش أناا كنت ف الغيبوبه يا زيزو..أدعيلي بقى أنت عارف اللي فيها

تحياتي :

BLACK

أثمن من اللآلئ يقول...

السن لا يمكن تخمينة ... ولا تحديدة بالعقل والفكر... فهناك أطفال عندم يتحدثوا .. تجدهم يتكلموا بعقلية العباقرة والكهال ... وهناك رجال عندما يتحدثوا .. يجد عقليتهم مازالت طفوليه.

فالخبرة يمكن ان تمنح الكثير ... ولكن ليس من الضروري ان تكون كبير في السن حتي تكتسب الخبرة ... لكن تكفي التجارب ان تعطيك الخبرة

تحياتي

kareem azmy يقول...

ايه الكلام اللي انت كاتبه عند ادم تعليقا على موضوعه عن المثلية الجنسية ؟

مين قالك اتعاطف معانا ؟؟
و ايه الكلام اللي انت كاتبه ده ؟
و شيل اللنكات .. مين اصلا كان طلب ان حد يضفني عنده ؟
و بعدين مانت بتدخل عندي .. ايه بعد ما قريت كلامي حسيت انك عاوز تنام مع واحد ؟
حسيت انك عاوز تبقى شاذ ؟
و لا مفكر ان انت اللي بتعرف تفكر و تميز و باقي الناس لاء ؟

و يا ريت متشرفنيش بالزيارة تاني


::::::::::

الدرعمي يقول...

صديقي زيزو

كل سنة وانت طيب

عقبال مليون سنة

عارف انه صعب بس انت تستاهل الناس

تشوفك مليون سنة

عقلك

ذكاؤك

طيبتك

ذوقك

كل ده الناس مختاجاه جيل ورا جيل

انت إنسان كويس محترم

عايز أعرف عندك كام سنة عشان انت

3 / 5

وأنا 3 / 6

عايز أعرف انت قبلي بشهر وكام سنة ؟

سيبك من الحزن والنكد

وابدأ حياتك بلا أي آثار من الماضي

إلا احنا يعني

وكفاية عندك ناس بتحبك زي

مثلي في طريق التعافي

أنا بخسدك على صداقته

وأنا دلوقتي على مدونته

عشان أعرفه أكتر

سلام يا صاحبي

ومتفكرش في كلام صديقنا كريم عزمي

ومعلش عالتأخير في المعايدة


آدم

z!zOoOo يقول...

Black angel

منورانى والله ووحشتينى قوى انتى ورقه وكابو يارب تكونوا بخير

سيبك من النكد انا بس ببقى فى يوم عيد مبلادي مش مطمن عشان مش ببقى عايز اعرف مين مفتكرنيش بس انا بلتمس الاعذار للناس.. لكن الحمد لله مر بسلام.. وياريت دايما توجيهاتك ليا

عشان بقتنع جدا برأيك .. وطبعا منجيش جمبك حاجه يا جميل

وكل سنه كلكم بخير ويدوم الرباعى المرح

زمان فكرت أحب .. Black angle..
zizo ..kapoo..

وانا عارف ظروفك ربنا معاكى ويوفقك ونسمع خير قريب ..

هستناكى دايما

z!zOoOo يقول...

كلامك صح يا طبيعى وعمر السن ماكان مقياس .. جميل تواصلنا

وان شاء الله يدوم

z!zOoOo يقول...

الكلام لكريم

اولا كلامى عند أدم ده رأيي الشخصى ومش مهم حد يقتنع بيه .. ولا حد من حقه يحاسبنى عليه..
أهم حاجه أنى مجرحتش فى حد

وبعدين متجمعش أتكلم عن نفسك بس وكون انى اتعاطف او لا ديه حاجة برضه بتاعتى محدش من حقه يدخل فى رأيي

انت مش من حقك تتكلم عن كل الشواذ .. تتكلم عن نفسك بس
..
وفي حكايه ازاله اللينكات انا بتكلم مع أدم ومجرحتش فى حد ومكدبتش

ولو أتكلمت انا خايف على اى حد صغير ممكن يكون خوف على اخويا وكمان
انا مطلبتش منك تشيل حاجه من مدونتك
وديه بس الى انت تقدر تحكم عليها مش من حقك تحكم على غيرك .. الى يضيفك او ميضيفكش هو حر انا برضه قلت رأيي من غير تجريح

وبعدين ايه انام مع واحد وابقى شاذ ده .. هو معنى انى اقرا كلامك لازم ابقى زيك .. انا كنت بدخل عندك مش أكتر من انك اخويا فى الاسلام وبنصحك ومن حقك تقبل او ترفض

ومظنش مره برضه قل احترامى عندك
انا مش بعمل مصلح أجتماعى على حد بس ليك عليا حق النصيحه وأن مقبلتهاش

وحكايه انى بعرف اميز وافكر وغيرى لا ديه هواجس فى مخك انت بس انا عمرى ما فكرت فى كده اساسا .. وعمرى ما بستهين بعقل حد

وبعدين بلاش الوسواس القهرى الى عند كل الشواذ ده.. هو كل ماحد يختلف معاكم يبقى بيهاجمكم.. وعدوكم

وعلى فكره فكره انك تقولى مزورش مدونتك تانى او أنى مش مرغوب فيا فى مدونتك ان الكلام ده احرجنى

لا انا اصلا ليا اسبوع من اخر تعليق علقته عندك وقلت مش هدخل عندك تانى
ولا عند غيرك ..

يعنى جت منى مجتش منك

وانا مش برمى كلام وخلاص لحظة انفعال

وبعدين لو انت شايف ان فى اختلافى معاك انى عدوك يبقى انت منافق وبتؤمن بشعارات كدابه .. والاحسن تشيل كلمه نختلف فى الاراء ولكننا اصدقاء..
لأنك مش بتطبقها

وعلى فكره انا مش بشتمك علشان متقلبهاش حرب من غير داعى

وعايزك تفتكر انى عممت مخصصتش يعنى اتكلمت عامه متكلمتش عن حد بعينه الا عن المسىء لدينى وأسلامى وده شئت أم ابيت هتكلم فيه .. لأن المسلم ميسمعش لكلام واحد ملحد بيشتم فى الاديان ويبقى مبسوط بيه .. ويجرح فى النبى وفى عزه الله

والى شايف نفسه صح والى بيدافع عن فكره بيتناقش وبيقنع طالما الاحترام موجود وحتى أن اختلف مع الناس عمره ما يتشنج ويغضب .. ويطلع كلام لحظة غضب .. يجرح انسان مجرحش فيه

وانا مرضيتش اكتبلك تعليقى فى مدونتك عشان معدلش وشى من هنا تروح حاذف التعليق وتشتم واظن انى شفتها عندك قبل كده

وبتمنى الاحترام يفضل موجود بينا حتى لو مدخلتش عندك ولا انت دخلت عندى

وان كنت محبتش وجودى

انا مدونتى مفتوحه ليك دايما

z!zOoOo يقول...

أدم الجميل

منور والله والف شكر يا باشا على الاطراء الى بيدل على ذوقك . وربنا يخليك

أنت بجد الى أنسان محترم جدا وعاقل جدا
ومجامل وذوق

والحياه مش بتسير على وتيره واحده يوم حلو ويوم مر واهيه ماشيه وبتعدي

وبجد ليا حق أتحسد على طبيعى فى طريق التعافي .. لأانه بجد أنسان جميل قوى وقلب كبير وطيب وجواه صافى وابيض ومليان خير

ان شاء الله تبقوا اصحاب وتجتمعوا فى الله

ومعلش يا أدم انا كان لازم ارد على كريم عزمى عشان يفهم انا كان قصدى ايه
وأفتكر لو قرى كلامى هيفهم ويقدر
ومش هيزعل

وياباشا مش مهم التأخير المهم أنك أفتكرتنى وشرفتنى .. أتمنى أشوفك دايما

فى رعايه الله

أثمن من اللآلئ يقول...

متــشكر يا أدم متشكر يا زيزو
يا جماعة الصداقة ديه زي الرزق بالظبط لازم الواحد يسعي ليها ... وسعات ربنا يبعتها للعبادة الصالحين.
وانت يا زيزو انسان كويس ... وانا معرفتش اجيبلك هدية في عيد ميلادك ... لكن أنا وصلني مشاعرك واحساسك بالالم وانت بتكتب التدوينة ديه ,, وحبيت أشاركك وأقولك أفرح ... اليوم ده ده يوم فرح مش خوف.. متهفش علي اللي راح لان اللي جاي لسة في ايديك ... وربنا يساعدم تحقق اللي انت بتحلم بيه ... الحلم عمرة مكان حرام ... ليه تخاف وانت بتحلم ... دا الحلم هو طريق الحياة.
أدم ... أشكرك علي حسن التقدير والتواصل.
وقد قرأت أنك كنت علي مدونتي ... لذلك كنت أتسائل عن سبب كونها منورة زيادة كده.. أتاري انت واللي الناس الطيبين اللي زيك كنت موجودين عندي

كل اللي انا اقدر اطلبة منكم أنكم تفتكروني في دعواتكم ليا بالثبات

تحياتي
اخوكم
مثلي في طريق التعافي

الدرعمي يقول...

حبيبي

بس مكنتش عايزك تعكر دمك

بس خلاص اللي حصل حصل

بس بجد مش هتزورنا تاني ؟


والبسبوسة اللي محضرهالك مين هياكلها ؟



مستنيك


آدم

z!zOoOo يقول...

يا طبيعى أكيد ده نصيب . لأن النصيب بيجمع من غير ميعاد .. وبرضه بيفرق من غير ميعاد

أتمنى ربنا يجمعك على أصحاب كويسين وتجتمعوا فى الله وعلى الخير وتخافوا على بعض

منورنى تشريفك دايما

z!zOoOo يقول...

ده الطبيعي يا أدم

فى اى مجال لأزم تلاقى ناس فى وشك تعكر دمك من غير ذنب

والله يا أدم انا بفكر زى ما دخلك عالم التدوين بسرعه .. اسيبه بسرعه بس ربنا يسهل

اما من ناحيه الزيارات ديه بقيت مبحبش اجى عن حد لحسن كل ما اقول رأيي عند حد ييجى يحسسنى انه مش عايز يشوفنى فى ال50 فدان بتوعه

فبقول الاختصار عباده وبعدين كفايه انك انت وكل الناس المحترمه الى زيك بتنورنى

على فكره انا بحب البسبوسه جدا

متشكر على ذوقك

نورت يا أدم

الدرعمي يقول...

مثلي في طريق التعافي

ربنا يثبتك يا صاحبي

ويعافيك من البلاء

وميرسي عالمجاملة


تحياتي لكم جميعا


آدم

z!zOoOo يقول...

يا جماعه انا مبسوط بيكم جدا

وأنى أكون همزه وصل تجمعكم على حب الله والصداقه

ربنا يديم المحبه بيننا

وتنورونى دايما

غير معرف يقول...

هووووووف انا طفشانه

غير معرف يقول...

كل عام وانتي بالف خير زيزو

غنــوا لحبــيــبي و قــدمــوا له التهانــيفي عيــد ميــلاده عــساهــا 100 عــامافرح حبيبــي و اطـلب اغــلــى الامــانيالـليــلــه يــاعــمــري تــنــاديـك الاحـلام

غير معرف يقول...

امييييين ;-)

غير معرف يقول...

كل سنة واني طيبة

غير معرف يقول...

هنوني ي عالم ترى اليوم عيد ميلادي

غير معرف يقول...

أتسائل أحيانا لماذا جاء بك القدر لحياتي طالما هو لن يمنحني فرصة الحياة معك

غير معرف يقول...

اريد عبارات عيد ميلادي بليز 😔

غير معرف يقول...

اريد عباراات عيد ميلادي