07‏/08‏/2008

أسمعنى مره يابا



انا شعرى شاب عجزت قبل الاوان




انا والنور ليه مش لاقيين لينا مكان




الارض مش شايلانى ولا حتى الزمان





أه يابا.. أسمعنى مره يابا ..







اه يابا.. ده إحنا عايشين فى غابه ...








الورد قبل ما يطلع بتقطعه الديابه






والشمس غطت نورها يابا الف سحابه




زمن مبيرحمش الغلابه




اه يابا ..اسمعنى مره يابا ..




اه يابا.. ده إحنا عايشين في غابه...





الناس ما تعرف ليه بتاكل بعض





والقسوه ليل ونهار بتبقى الرد






اه يا قلوب الحجر الى تصد




يوم السؤال مش هتلاقوا الاجابه





اه يابا.. أسمعنى مره يابا.



اه يابا.. دا احنا عايشين في غابه..


هناك 35 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بجد انا بحييك يا زيزو على افكارك المتجدده وعلى انتقائك الرائع للأغاني والمواضيع

دمت متألق

BLACK

AUTISM يقول...

مدونة رائعة يا زيزو
كلمات تعبر عن زمننا القاسي
تحياتي لك

زئير الحب يقول...

أه يابا ... أسمعني بقى

طيب ليه متروحلهوش وتتكلم انت علي طول

مش لازم يكون منتبهلك يكفي انه موجود

وانت بتتكلم لو كلامك مهم أكيد هيجذب انتباهه

تحياتي يا زيزوووو

غير معرف يقول...

بالطبع انا لم ولن اغضب اذا اختلفا لانها سنه الحياة الاختلاف لا الخلاف....كون تعليقاتي لاذعة ربما لاني اري المجتمع من مراءه حقيقيه...خد عندك الغابه التي تتحدث عنها كل واحد فينا يري انه الحمل الوحيد فيها..إذا اين الديابه.
مع خالص حبي وتقديري
مواطنون ضد الشعب

z!zOoOo يقول...

Black angel

وجودك دايما بيسعدنى ودايما بستنا رأيك

وفعلا مبسوط ان اختياراتي بتعجبك

تحياتي

z!zOoOo يقول...

حتشبسوت

بجد زيارتك أسعدتني قوي

لأني بحس أنك أنسانه مثقفه ورأيك أكيد يهمني

أتمني دايما تنوريني

تحياتي

z!zOoOo يقول...

زئير الحب

أولا أهلا بيكي في اول زياره

ثانيا الظاهر أنك مفهمتيش مغذى الاغنيه صح

يعني يابا زمن البراءه راح

أسمعني مره وصدقني انا مبقتش صغير والناس مش بترحم

وانك عمرك ما هتسمعني يابا

ثم أن الناس الكبيره عامه مش بيقتنعوا غير بالي اتربوا عليه والي في دماغهم

ياريت تدققي في الاغنيه واسمعيها كويس

نورتيني بجد

واتمنى الزياره تبقي دايمه

تحياتي

z!zOoOo يقول...

الحسيني لزومي

المجادل الشرس

اولا اهلا بيك منورني

هل تفتكر انك انت بس الي شايف المجتمع بمراره حقيقيه

لكن المفروض تبعد عن الكلام الاذع لأنه مش بيصلح بالعكس

انا مش معني كده اني بقولك متبقاش صريح لا بالعكس انا بحب الصراحه والوضوح في كل حاجه

لكن الي بيبقي لاذع في كلامه الناس بتنفر منه وطبعا انا مش بقصدك انت انا بتكلم عامه

أما موضوع الغابه ده موضوع كبير عايز ساحه واسعه للنقاش الحر فيها

لكن انت متعرفش ظروف كل الناس ومتعرفش مين ظالم ومين مظلوم

يعنى مينفعش نحكم على الامور من غير ما نعلم بيها

ومع ذلك انا مش بعيش دور الشهيد

لكن أحساس الظلم وحش قوى يمكن تكون مجربتوش وربنا ما يحكم عليك تجربه

لكن لوجربته هتعرف اذا كنت حمل ام ذئب

هتعرف اذا كنت بتنهش ولا بينهش لحمك

وساعاتها هتقدر الامور صح

أتمني ان رأيي ميكونش زعلك

تحياتي

masternino يقول...

زيزوووووووووووووو الحبيب
ايه ياواد ده تصور الصبح قبل ما انزل اروح الشغل لقيتها شغاله الاغنية دى مش عارف فى محطة ايه
ولما جيت قلت افتش عليك مش معقولة مصادفة
المهم هى اغنية جميلة مؤثرة وطبعا الاب هنا يحتمل الرمز والاصل
الرمز فى غياب الراعى المسئول والناصح الهادى
وفى الاصل هو عدم وجود اب لهولاء الاولاد ولا عائلة تحميهم من الناس ومن انفسهم
تقبل تحياتى يا زيزو العجيب والمحارب الشاب

غير معرف يقول...

زئير الحب شاب يا صاحبي

AUTISM يقول...

زيزو
العفو يا فندم
انا اللي شرفني زيارت مدونتك
وبالمناسبة عايزة اسأل م/ الحسيني ايه معني مواطنون ضد الشعب!!!!!
مش المفروض ان المواطنون هم الشعب
ياريت تفهمني وجهة نظرك
وياريت نعمل لقاء ع الماسينجر
في انتظار ردكم
تحياتى

z!zOoOo يقول...

masternino

الحارب الجميل

أزيك ليك وحشه ياراجل يا طيب

الحمد لله انك بخير

هي صدفه غريبه فعلا لكن مش غريبه انك تدور عليا في النكد هتلاقيني علطول ههههههههههههههههههههه

بس كويس اني جيت علي بالك

انا عارف الدنيا مشاغل

أسعدني رأيك جدا وأتمني أأجي دايما علي بالك

دمت بكل ود

تحياتي للمحارب القديم

z!zOoOo يقول...

زئير الحب

عذرا أخي

والله ما أخدت بالي من الغلطه ديه

أكيد هتلتمسلي عذري

ومش هتزعل

وبرضه مشرفني ومنورني

وكويس اني غلط عشان دايما تفتكرني
ههههههههههههههه

تحياتي لك

وعذرا

z!zOoOo يقول...

حتشبسوت

تعليقين في موضوع واحد

انا مش مصدق خالص

عظيم انك شملتينا بعطفك ده كتير علينا والله

والله زيارتك بتسعدني وعقبال كاسبر باشا الي نسيني خالص وهوك كمان الي جه كتب تعليق مره عندي وقال عدولي

وبيتهيقلي اننا جيران يعني وبلديات يعني مدوناتنا واحده وبيت واحد

وبالنسبه لأسم مدونه مواطنون ضد الشعب أنا مرضيتش اسئله لحسن يطلعني مجرم حرب هههههههههههههههههههههه

اوعي تزعل انا بهزر

منورني كلكم ومبسوط اني همزه وصل بينكم ويارب ابقي ولو همزه وصل بين الكل

ونجتمع دايما في الله

زاد النور بتواجدكم

وعذرا للأطاله

AUTISM يقول...

ايه يا عم كل ده
والله انا باكسل اعلق في المدونات التانية بصراحة
ويمكن نادرا مابتشدني المواضيع
بس اهو قلت بلديات واشجعك
وبالنسبة لكاسبر انا هاجيبهولك غصب عنه بس اعذره والله شقيان

غير معرف يقول...

علي فكره انا حاسس ان احنا هنبقي اصحاب رغم الاختلاف وخاصة اني استنتجة انك اسيوطي مثلي.
نفس اسألك سؤال بري جدا لماذا لاتذكر بياناتك بوضوح رغم ان مدونتك مش سياسه يعني مفيش خوف وانت بتكتب كلام حلو يهم الناس تعرف مين اللي بيكتبه .
الي اللقاء في مشاكسه اخري

z!zOoOo يقول...

حتشبسوت

انا كده هحسدك تلات تعليقات هههههههههههههههههههههههه

بس المفروض المدون يبقي نشيط شويه

يعنى قوليلى انتى بتيجى عشان تجامليني بس جبر خواطر يعني ههههههههههههههه


ربنا يساعد كاسبر ويقويه ويرجع ينور الدنيا كلها ويساعد كل الناس

منوراني دايما وهستناكي دايما

تحياتي

z!zOoOo يقول...

الحسيني لزومي

يا جميل ده شرف ليا لما نبقي اصحاب

انا مش بزعل من الجدال والاختلاف بالعكس

انا بحب العقول المفكره الي بتحب النقاش

اما بالنسبه لحكايه البيانات

انا بوصل معلومه لكن مش بحب اكتب حاجه عني مش خوف ولا حاجه لا

بس عايز الي يقرا يستفاد من غير حتي ما يبص للي بيكتب

لأن المهم هو المضمون مش الكاتب

وبمجرد ما يوصل المغذي او المضمون يبقي انا كده اديت ووصلت رسالتي

اما الي عايز يعرفني شخصيا ده شرف ليا

وهجاوب عليه بصراحه


بس هو ده مقصدي

منورني يا جميل

والي الملتقي

في مشاكسه اخري

AUTISM يقول...

ايوة يا زيزو انت ميلك ايه

غير معرف يقول...

يظهر ان المشاكسات لن تنتهي..اذا كان وجهة نظرك كده لماذ ينشر الادباء والشعراء اعمالهم باسمائهم فهل يوقع صلاح جاهين رباعياته باسم ظاظا ونجيب محفوظ ثلاثياته باسم جوجو...صحيح بعض الصحفيين كانوا يوقعوا مقالاتهم باسماء مستعاره لكن ده كان بيحصل لما الواحد منهم كان بيكتب اكثر من مقال في العدد الواحد

z!zOoOo يقول...

الحسيني لزومي

أهلا بيك يا جميل

انت منورني

هي مش فكره رأيي كده او لا

بس فعلا الأهم بالنسبه ليا الإفاده للمتلقي

وهو ده الغرض من التدوين

وانا في ناس اعرفها من التدوين وبقينا شبه أصحاب وبنتكلم في التليفون كمان ..وناس علي الايميل

يعني الي عايز يعرفني بيلاقيني

ومش بتهرب ولا بقوله بيانات مزيفه

لكن زي ما قلت المهم عندي وصول مقاصدي وأغراضي من المقالات

لأني ببحث عن الخير وبحاول أنشره وده أضعف الايمان

ولا ايه ؟؟؟

ومش فكره ظاظا وجوجو لكن أنت بتختار الاسم الي بتحبه

وزيزو أسمي فعلا ..

وبعدين يا سيدي انا أوصل فين لمحفوظ وجاهين ( مع حفظ الالقاب )

علي العموم انا ببقي مبسوط جدا بمداخلاتك وتعليقات الشرسه

الجميله

تحياتي

z!zOoOo يقول...

حتشبسوت

اهلا بيكي منوراني

ايميلي هتلاقيه في الملف الشخصي وأن ملقيتيهوش قوليلي وانا اكتبهولك هنا

( علي فكره كلها حيل عشان تيجي تشرفيني تاني نياهاااااا نياهااااا )

شوفتي انا شرير قد ايه هههههههههههههههههههههههههههههه

تحياتي

z!zOoOo يقول...

الحسيني لزومي


ملحوظه :

ياريت تخلي صفحه التعليقات هي نفس صفحه البلوج

يعني شيل النافذه الصغيره ديه

انا كان نفسي اعلق عندك بس معرفتش

تحياتي

AUTISM يقول...

ماشي يا زيزو براحتك ياعم بس انا لو عايزة اعرف ايميلك هاعرفو من كاسبر علي فكرة وياويلك مني ياهاااااا نياهااااا

م/ الحسيني لزومي يقول...

معلهش من فضلك توضح ازاي اخلي صفحة التعليقات هي صفحة البلوج..طيب ليه فيه ناس تاني عرفت تعلق عندي. مع خالص الشكر

غير معرف يقول...

شكر يا زيزو الواد ابني عرف يعمل صفحه التعليقات

z!zOoOo يقول...

حتشبسوت

طيب ما أنتي عارفه ان إيميلي مع كاسبر

امال بتسئلي ليه بتشتغليني يعني ههههههههههههههههههه


مبسوط جدا بتواجدك وتواصلك

تحياتي

z!zOoOo يقول...

الحسيني لزومي

اصلي انا مش قاعد علي جهازي عشان كده مش عارف اعلق

ربنا يحمي إبنك ويحرسه ويخليهولك

برضه مبسوط من تواصلك ووجودك الجميل

دمت بكل ود

تحياتي

الدرعمي يقول...

آه يابا

إيه يا ولة الحاجات الحلوة دي ؟

كل سنة وانت طيب

طمننا عليك


رمضان كريم


آدم

masternino يقول...

ابنى العزيز زيزوووووووووووووو
شكرا لمرورك وتعليقك وماتزعلش ياسيدى
بس ده مش اهداء
ده من كتابات ابن عزيز وغالى زيك بالضبط اسمه ايمن وبعتهالى فعجبتنى
فكان لازم انوه انها منه بس خلاص
انا مابعملش تفرقة كلكم ولادى وغاليين عليا

م/ الحسيني لزومي يقول...

يا عمي زيزو لايصلح طول الغياب عن المدونه...من 7 اغسطس يا راجل مفيش حاجه...قوللي حاجه ...اي حاجه..قول باحبك قول كرهتك...ومش لازم كله من انتاجك ممكن للمشاهير من الشعراء اوالكتاب لكن بلاش الغياب الكتير ...ودا اخر انذار لك.

غير معرف يقول...

زيززو

ازيك يا صديقى

اعذرنى غبت عنك اليومين دول بس والله غصب عنى

المهم

ليه يا عم الزعل والنكد ده كله فكك من كل ده وخليك مفرفش مفيش حاجة تستاهل

تحياتتى

م/ الحسيني لزومي يقول...

يا عمي انا زعلان منك بتغيب عن مدونتك الجميله كتير ودة مش كويس.
سلام

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الصراحة يازيزو اقولك لم اسمعها اغنية من قبل واول مرة اقرأ الكلمات كمان والاتنين احلى من بعض

Unknown يقول...

زيزو
مقدرش علي زعلك يا حبي
انت اكيد هتعذرني
انا والله مش مقصر معاك انت بس
مع الكل والله

كان في ظروف قهرية

ـــــــــــــــــــــــــ
زيزو البوست بجد حلو وفكرته واصله
والشكوي مؤلمه اوي
بس ده امر واقع


ربنا يتولي الجميع

اخوك برقش