31‏/07‏/2010

خمس سنين ونص


انا عندي خمس سنين ونص
بروح مدرستي سبعه
وبنام باليل تسعه ونص
بيعاملوني دايما علي إني طفل
زي دبدوبي وزي باب البيت والقفل
كل حاجه أعملها عيب
كل حاجه أقولها عيب
حتي لو خبيت شوكلاته
او مصاصه جوه الجيب
لما عمي بييجي يزورنا
قوام يسألني
نفسك تكبر وتبقي إيه
أقوله ظابط او دكتور
أو حتي أركب سفينه أعدي بيها
كل البحور
وبعد ما يمشي بحكي للعبي
إني نفسي ابقي ممثل
أو حتي لاعب كوره
ونفسي العب ويا أصحابي
كوره وبلي وأكسب فوره

يوم عيد ميلادي
بلاقي بابا وماما وأصحابي
واقفين جنبي بيطفوا الشمع
وكل واحد ماسك هديه
ومافيش هديه زي الي في بالي
وبابا وماما بيبوسوني ويقولولي
يارب تفضل دايما جنبنا

تعرفوا

نفسي يوم أفتح هديه
ألاقي فيها طياره ملونه
أقف بيها فوق السطوح
وأجري بيها هنا وهنا
تطير فوق ويا الحمام
وأبعت سلامي معاها لربنا

نفسي أرسم ورده حمرا
وألونها بألوان خشب
نفسي أمسك لون الشمس
واجري علي اصحابي اديهم دهب
كل ما بحلم حلم
أحكي لإصحابي يضحكوا عليا
نفس امشي مع القمر
زي ماهو بيمشي معايا
نفسي عروستي تبقي حقيقه
وأحكيلها وتحكيلي حكايه
نفسي أعد النجوم
وأمسكها بإيديا
نفسي أغني نفسي أطير
نفسي أتنطط وأركب خيل
وأدي لقمه لمحتاج غيري
نفسي دايما أعمل خير

بحب العب علي السجاده
وأجري وأسيبهم وتلمهم داده
نفسي أسهر ع الكارتون
جريندايزر وكابتن ماجد
والسنه كلها تبقي أجازه
لا باص ولا درس ولا أعمل واجب
لكن أصحابي هيوحشوني
اصلي بحب العب معاهم
زي ما هما بيحبوني
ولازم في مدرستي ابقي شاطر
عشان أكبر وأقرا ويدوني شهاده
نفسي أحكيلكم عن عمو كمال وطنط عزه
وعن أصحابي الي اتعوروا هناك في غزه
ونفسي احكي عن الي حصل يوم الحد
لكن دلوقتي ف كتبي برص
وانا دلوقتي لازم انام
اصلي الساعه دلوقتي هتبقي
تسعه ونص

هناك 8 تعليقات:

اقصوصه يقول...

والله ما في احلى من الطفوله

ومن حياة الاطفال

ومن دنياهم الخاليه من الهموم

كلما كبرنا تكبر مشاكلنا

وتزيد تعقيدات الحياه

كلمات جميله استمتعت بقرائتها

لك ودي :)

ستيتة يقول...

كل عام وانت بخير يا زيزو

رحلتنا في الحياة يقول...

زيزو فينك ياراجل مختفى ليه
مش هتبطل بقى الاكتئاب بتاعك دا
يلا انا جاية اقولك كل سنة وانت طيب ورمضان كريم عليك
البوست دا قريته على الفيسبوك وعجبنى جداااااااااا

mostafa rayan يقول...

حلوة الخاطرة دي واحلى حاجة فيها ان تحس ان اللي كاتبها فعلا طفل عنده خمس سنين انت تقمصت روح الطفولة بذكاء
********
كل سنة وانت طيب يا جميل وينعاد بالخير عليك

غير معرف يقول...

كومنتي مش موجود ليه هتخانق اهوووووووو

غير معرف يقول...

كومنتي جه بس اللي قبلو موصلش ازيك يازيزو واحشني كتييييييييييييير ياعجوز

عمرو يسرى يقول...

كل سنه وانت طيب
رجعتنى بكلماتك لكام سنه ورا
كلامتك جميله ورائعه

تامر حسين يقول...

كل سنه والناس طيبه كل سنه والناس بتسأل علي بعض ويزورو مدونات بعض