04‏/06‏/2009

سرقه مخ بالصدمات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يارب تكونوا جميعا بخير
أولا : انا حاسس إن البوست الي فات مأخدش حقه لكن هنزل البوست ده

بس ياريت مش هقول حد يعلق عليه لكن علي الاقل إقروه يمكن حد يستفيد
والافاده تعم .. وفقنا الله و إياكم لما يحبه ويرضاه
................

يالهوووووووي..الحقوووووني


مالك يا بني فيه إيه ؟؟

إتسرقت يا خلق

إتسرق منك إيه ؟؟

إتسرق مني شقي عمري ؟؟

فلوس .. دهب.. أجهزه قول اتسرق منك إيه ؟؟

اغلي يا أستاذ .. إهي إهي أغلي

عقلي يا أخينا .. سرقوني في قصيده



الموضوع بإختصار



بما إن الفتره الاخيره كترت السرقه قوي بين المنتديات والمدونات


الواحد اتعقد ينزل حاجه لاتتسرق


وبسم الله ما شاء الله انا فيه ناس مش بتضيع وقت متبعاني علطول


وبتسرق وتقشطني أول بأول


فقولت فرصه أنزل موضوع قديم كنت كاتبه وكنت متضايق قوي ساعتها


المهم بقي :



انا كنت كاتب قصيده إسمها ( يا قلبي لاتسل اين الدموع )في منتدي مشترك فيه لحد دلوقتي وبحبه جدا


وطبعا علشان بحبه كنت بحب اعرض الي بكتبه علي الناس هناك لأن بجد


كان فيه ناس متميزه جدا وكنت بتنبأ لهم بمستقبل جامد في الشعر والقصه


المهم القصيده الي كنت منزلها ديه مره بالصدفه كده قولت اعمل سيرش عنها


وياريتني ما عملت!!!



لقيت منتديات كتيره قوي ومدونات واخداها ما بين الي قايل انه ناقلها وما بين الي ناسبها لنفسه


وبجد حزنت قوي وقتها قولت ازاي واحد ممكن ينسب حاجه الغير لنفسه


أي كانت صوره المجهود ده لأن الامانه الفكريه بتوجب ذكر إن الموضوع منقول


وحتي إن ماذكرش المصدر يكفي كلمه "منقول "


والاغرب بقي كلام المدح والاطراء الي تلقاها الي منزلين قصيدتي


وبكل بجاحه بيردوا علي المدح كما لو كانوا فعلا كاتبينها


الي عايز يتأكد إن القصيده بتاعتي ولا لا


اولا المنتدي اسمه allmazika


وانا اسمي علي المنتدي ده كان zizozizo


وده رابط الموضوع إضغط هنا


منزلها انا بتاريخ 18/8/2007


وديه القصيده


يا قلبى لاتسل أين الدموع ..
فمن جراحك ومن عذابك الف ينبوع
الحزن أحاط قلبى واسقط كل الدروع
والحب قد هجر قلبى وتفرق فى الربوع
والغدر رغما عنى يهشم فى الضلوع
والعمر بلحظة يهرول وأنطفئت الشموع
ومن جحيم قلبى جفت الانهار وماتت الزروع
فأبحث فى داخلى فأجد انسانا قنوع
لكن غدر الزمان يلاحقنى بكل الاقطار والنجوع
وعندما أفتح كتابا أجد قصتى فى كل موضوع
لأجد بداخلة تمثالا من ألامى وأحزانى مصنوع
ولحظة وجود أهلى أشعر بأننى غصن من شجرة مقطوع
فأنا لست بأنسانا من مشاعرة منزوع
فأنى أنتظر شمسا يكن أملها السطوع
وأرفع يدى لربا غافر الذنوب فيرحم نفسى
ويغفر لعملى المرفوع
كفاك للمواجع تقليبا يا قلبى فأنه طريق غير مشروع
ولا تدعنى أردد وصوتى غير مسموع
يا قلبى لاتسل أين الدموع
....

شوفوا باقي التواريخ منزلاها أمتي وهتعرفوا مين الي صادق ومين الي حرامي


بعد ما تشوف رابط القصيده من المنتدي اعمل سيرش في جوجل


هتلاقي بالعبيط ناس منزلاها


ولا علي إيه انا هديكم اللينكات


خدوا عندكم :


عيني عينك ( فعلا سرقه عيني عينك)











ما بين الي قايل انه ناقلها والباقي بتاعتهم طبعا


والاغرب بعد ما شوفت الكلام ده كله اتضايقت قوي


وبحكي لإصحابي جه واحد فيهم وقالي إن فيه مسابقه عندهم في الكليه


عن طريق إختيار افضل قصيده شعريه


صاحبي بيقلي لقيت واحد داخل بقصيده اسمها " يا قلبي لاتسل اين الدموع "


فبيقولي استغربت قراها لقيها قصيدتي .. فبيقوله ديه بتاعتك


قاله : اه .. قاله : علي كده بقي يبقي أكيد انت زيزو


الواد سكت .. وبعد كده صاحبي قالي إن الي اخد القصيده أخد مركز اول


بصراحه فرحت وزعلت


فرحت لأني حسيت إن كتاباتي علي مستوي كويس



وزعلت لأني كنت انا أحق بالمدح والمركز الاول ده


لأني انا الكاتب ديه من افكاري يا جدعان .. والله العظيم من افكاري يا خلق


فكرت ساعتها إني اسجل القصيده في الشهر العقاري في باب حمايه الحقوق الفكريه


سمعت ساعتها إن تسجيل الحقوق ديه مش اقل من 150 جنيه


اتصدمت ساعتها وقلت يعني عشان اسجل قصيده ولا قصه قصيره ادفع كل ده


أمال لو نزلت كتاب هدفع كام؟؟


قولت حتي حمايه الفكر بقي فيها استغلال ؟؟؟


وقولت ساعتها للأمانه" يعني هي بلدنا ديه مابقتش عارفه تهلب منين ولا منين" ؟؟


وبعدها سئلت تاني وتالت فيه ناس قالتلي تسجيل الحاجات ديه سهل


وكمان مش غالي كده زي ما سئلت قبل كده ( الظاهر كانوا بيشتغلوني )


الاهم من ده كله مش انا بس فيه واحد من الي لاطشين القصيده



لاطش قصايد لناس تاني من نفس المنتدي .. انا قولت هو إيه مش بيتهد

عامل زي المنشار طالع سارق نازل سارق ومتابعنا المصيبه


وإحنا ننزل وهو يسرق ..


بس بستغرب كتير قول يعني الي بيعمل كده


مش بيستحرم مش بيفكر إن ديه برضه سرقه زي سرقه الأموال ؟؟


مش بيفكر إن ربنا شايفه ؟؟ مش بيفكر إنه هييجي يوم ويتسئل عليها؟؟


ثم انا اصلا ماقبلهاش علي نفسي إزاي أنسب مجهود غيري لنفسي


وافرح بالمدح الي هو في حقيقته نفاق ليا .. أعوذ بالله من الناس ديه


وادي لينك تاني لصديقه عزيزه من المنتدي برضه اتقشطت في كذا حاجه زيي :)


دوس هنا ( اوعي تسرق انت كمان :) )


ده الموضوع الاصلي


ودول السرقه




عيني عينك ( ايوه هو هو الي سرق الي فاتت )



وحاجات تاني كتير حتي من المدونه هنا


انا مش عارف بصراحه ايه الحل


يعني نبطل نكتب ولا إيه يعني ؟؟


ماهو لازم يكون فيه حل للحوارات ديه ؟؟


ده لسه" زيكا "صاحبه مدونه الاشعاريزم والمخرج


لسه لاغي مدونه الاشعاريزم بسبب السرقات


وناس تاني كتير إشتكوا قوي من الموضوع ده


بصراحه مش عارف اقول ايه !!!


بس ياريت الي يعرف حل يقول يا جماعه


إحنا كلنا في مركب واحده


لو غرقت هنغرق كلنا


وإن عليت هتطفو بالجميع


وفي الاخر مش هقول غير يارب ارحمنا

هو احنا هنبقي مسروقين في كل حته كده


حتي في النت ؟؟


ربنا يهدي الجميع


وحسبنا الله ونعم الوكيل


................

صحيح : بمناسبه السرقه بقي كنت معدي اول امبارح
لقيت تجمع ناس مش بشوفه غير في الاعياد
مشيت ورا فضولي ورحت اتفرج ولقيت ناس ماسكين حرامي
وزانقينه والحرامي اتضرب ضربا مبرحا حتي انه يستغيث
المنيل طلع خطف شنطه من واحده وجري وإتمسك
وطبعا أكل علقه ما أكلهاش حمار في مطلع
ده غير الي هياخده من الشرطه
وسمعت اتنين بيتكلموا
بيقولوا لبعض
ده لسه من يومين واحد بموتوسيكل خطف شنطه واحده وجري
ومن موقعي هذا بحذر وبقول كل واحد ياخد باله من شنطته
لحسن فيه خطر علي الشنط
وإحنا مش مسئولين عن أي حد تضيع منه شنطته
رئيس جماعه مراجيح مولد النبي

.......................


بعيد عن البوست


منظر : تاكسي يمر في إحدي الشوارع المكتظه بالناس ويعلق بأعلاه بوق مناداه

ورجل يجلس في المقعد الخلفي للتاكسي ويمسك بــ" ميكروفون "

اعلان : بشري لأهالي اسيوط الكرام لقد وصل اليوم الرئيس الامريكي

( باراك اوباما ) قريب الحاج ( حسين أوباما ) وسيقوم بإلقاء خطابه الرسمي للعالم الاسلامي

وكان ( القرف ) قصدي الشرف لمصر كمنبرا للعالم العربي والاسلامي ( يا قلبي لاتحزن )

يسمع الجمهور ذلك الكلام فيقول أحدهم بكل برود : طيب وإحنا مالنا يعني ما ييجي ولا مايجيش مالناش فيه

يرد شخصا اخر يبدو عليه ( حيميشون ) وحار الدماء : وده جاي يعمل ايه ده هي ناقصه

يرد الثالث ضاحكا : وأتاريهم بينضفوا البلد ما انا قولت برضه ده مش بــ" عاده "

يرد اخر : عادي يعني وإيه الجديد ما قبله جه كام رئيس من كام دوله بس هو زي ما تقولوا يا جدعان

مصر عايزه تاخد الرضعه والرضا .. ديه بس بتقدم السبت . . تلاقيها عايزه حاجه

يرد رجلا مسنا : دلوقتي الي ناقص العرب يقولوا علينا خونه .. يعني وهو ايه الي هيجد

ماهم علطول بيقولوا عننا خونه من زمان .. يعني لو لمؤاخذه دخلنا الحمام ممكن يقولوا علينا خونه

( حيث أنه الحمام صناعه أمريكيه ) او ممكن قطع الغيار ( الشطاف وما أدراك ما الشطاف )


يلا حسبنا الله ونعم الوكيل


ويجتمعون في النهايه علي كلمه واحده : وإحنا مالنا إحنا ضيوف في البلد ديه


" دع الخلق للخالق .. يكش تولع "


(يلا يكش يتسرقوا الكلمتين دول بالمره ) :) :) :)


وإلي حلقه جديده من برنامجكم الاسبوعي ( علي الناصيه مع زيزو )




تمت

................................

تحديث : معلش تم حذف الرابط
لأني حطيته في لحظه عصبيه
وكده هساعد علي اشهاره
معلش علي كل الي نبهته يشوف اللينك
حسبنا الله ونعم الوكيل في كل من يسب رسولنا .. وفي كل من يسب ديننا .. وفي كل من يشكك بصحه قرأننا اللهم أرنا عجائب قدرتك شل ألسنتهم وإعمي أعين الكفار الفجار .. اللهم زيدهم جهلا وكفرا حتي يأكلهم الكفر وتأخذهم أخذه عزيز مقتدر اللهم زدهم حقدا علي قرأننا ودعهم يحاولون مغالطته كي يتطرقون من ضلال وضلال إلي الهدي فإن كنتم
تتهافتون في البحث عن خطأ واحدا في القرأن وهو إفتراء وجهل وإنعدام فهم
فإبحثوا في دينكم اولا وافهموه ثم إبحثوا في ديننا
فهو منتهي الحمق ان تبحث في الاديان الاخري
من دون أن تفهم دينك اولا
أملا في إخراج خطأ او ما شابه
ولإثبات صحه دينك الذي لا تعرف عنه الكثير
إذا كنتم لا تريدون الاسلام فإتركوه لنا ... لا نريد أقوالكم العفنه ولا نريد إجتهاداتكم الخرقاء عنوه في اخراج خطأ في القرأن
لعنه الله علي المنافقين
لكل من يشكك في الاسلام
وعذرا لمن فهم كلامي خطأ او حسبني اقصده

هناك 36 تعليقًا:

رحلتنا في الحياة يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
الموضوع ده ااتنشر جداااااااا ولسه احساس طفلة برضو بتعانى من الموضوع ده مش عارفة الناس هتستفيد ايه هل هو كده هيحس بالرضا والسعادة انه بياخد مدح على حاجة مش هو اللى كاتبها
بس القصيدة جميلة جدا وفكرتها مختلفة
زمان كنت بكتب فى منتديات بس عمرى ما فكرت انى حاجة هتتسرق مثلا
بس من فترة كنت منزلة بوست فى المدونة ولقيته فى موقع وبصراحة اللى منزله ذكر المصدر وكتر خيره بجد حاولت اسجل فى الموقع علشان ارد عليه معرفتش
بس والله مش عارفة الحل هيكون ايه للموضوع ده :(

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صديقى العزيز
وبلدياتى الحبيب
زيزو
تحياتى
سرقوك ياجوين
انت كده قلقتنى على فكرة
انا كده ممكن اكون اتسرقت انا كمان
لا كده ماينفعش
ولسه منوووووووش المخنوقه مسروقه برضو من شويه
هو ايه الموضوع
ربنا يصلح الحال ويهدى
(وينتقم منهم ويولع فيهم يارب)
بس بغض النظر عن السرقه
القصيده بجد جامده
ايه ده
دا انت طلعت شاعر كبير اهه وانا مكنتش اعرف
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
يلا بقى ربنا يخلف عليك فى المركز الاول
وتتعوض ان شاء الله
تحياتى يازيزو
ودمت بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

غير معرف يقول...

السلام عليكم

ازيك يا زيزو يا بلدياتى

والله الموضوع ده من اول الاجازة وانا بسمع عنه ومنكدنى

ما بين رسالة بعتتهالى اللاخت العزيزة الشاعرة شيماء سمير بتنبهنى ان فيه واحد كتب كلام على ديوانها فى جرنال الدستور والكلام كلامى والاسم مش اسمى وتعليق سيباه العزيزة فراشة بتنيبهنى ان المدونات بتتسرق وكلامك

بس ازاى يفكروا يسرقوا صعيدى من اسيوط يا اخى خدلهم حته بارته وطربق البلد فوق دماغهم
ههههههههههههههههههههههههه

موضوع التسجيل الفكرى بص يا سيدى هو كان موجود فى الشهر العقارى وتكلفته ما بين خمسة الى خمستاشر جنيه ممش أكتر
ودلوقتى اتلغى فى الشهر العقارى وبقى يتسجل فى القاهرة بس فى حاجة كدة اسمها مركز المصنفات وتكلفته مبتوسلش خمسين جنية

تحيتى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

اااااااااااااه السرقة
دا انا بقالى شهر مش لقيالها حل مدونتى بقت متسلحة بمجموعة اكواد متنقلة اللى بيمنع التعليم واللى بيمنع عمل كوبى والبوست نزلتة صور
ولا مفر دول بيتعبوا نفسهم عشان ينقلوا الكلام مش عارفة يعنى عجباهم كتابتنا اوى كدا لية ياريتها ما تعجبهم هم بس يمشوا ويبعدوا عن مدونتنا
:)

انا حطيت الاكواد عشان لو حد عايز يأخدهم اهم يساعدوا شوية برضو يمكن حد منهم يحس انه بيعمل حاجة تضايق الاخرين
ويارب نلاقى حل وياريت تفيدنا اكتر فى حكاية حقوق الملكية

شكرا ليك
تقبل مرورى

موناليزا يقول...

يااه ده من ده كتير
وبرضه مش لاقيين حل
انا لما اكتشفت سرقة موضوعاتى من المدونة عاى بعض المنتديات بقيت ابعتلهم واعرفهم انهم سارقينى
فيه ناس بتعتذر وبتضع رابط مدونتى تحت الموضوع
وفيه ناس ماتردش
وفيه ناس يقولوا اثبتى اصلا انها بتاعتك
.. و.. و.. وماتعدش
بس بجد احنا فعلا عايزين حل

على فكرة بالنسبة للتسجيل فى الشهر العقارى مايتهيأليش انه غالى اوى كده
انا كنت سألت مرة زمان بس مش فاكرة دلؤتى

بس انت ماقلتش رد فعلك مع من سرقوك بيكون ايه؟

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

في البداية مش عايزك تحرق في دمك اوووي كده علشان اللي حصلك ده عادي جدااااااااااااا

وهي دي ضريبة الشهرة يعني مش معقول تنشر اي حاجة لك على النت وعايزها تفضل في مكانها دي مش المدينة الفاضلة

وهي دي قواغد اللعبة يعني يا نقبل بالسرقة والحاجات دي في نظير إننا ننخرج اللي جوانا للعلن

أو نخليه محبوس جوه الاجندة وميشوفش النوور

واللي حصل معاك حصل معايا قبل كده في موضوع نقد فيلم كنت منزله على موقع محيط

وبعد كام يوم كده بعمل سيرش على الموضوع على جوجول لقيت مواقع كتير المفروض انها محترمة ومواقع اخبارية يعني تنتمي لشركات ومؤسسات واخدين الموضوع بالكامل حتى بالتشكيل والله وطبعا الحاحة الوحيدة اللي حذفوها من الموضوع هو اسمي

فيعني اللي حصل معاك ده عادي وهيحصل تاني وتالت ورابع ويا اما نضايق ونحقن في نفسنا ونتقوقع جوا بيوتنا او نستمر وايكش تولع

تحياتي
وليد

مامة مازن يقول...

اخى زيزو مشكلة حضرتك واضح انها مشكلة ناس كتير فى مدونة احساس طفلة رومانسية بس واقعية موجود حلول يمكن تحمى الحقوق

فشكووول يقول...

يا عم الله يخليك
سرقه تفوت ولا حد يموت
انت اتسرقت على المدونات وكمان بيسرقوك فى الكليه ويقولوا القصايد بتاعتك
كلام فى سرك
اعمل فيهم فصل وما تنشرش القصايد
عشان ما يعرفوش يسرقوها .. الله يخرب بيت الحرامى
تحياتى

Zika يقول...

ازيك يا عم
بوست طويل جدا ولذيذ جدا
عطلني عن المذاكره ههههههه
انا بشقر عليك بس يا ريس
سلام

MaNoOoSh يقول...

بصراحة موضوع السرقة دة يحرق الدم

وملوش حلول جذرية

وموضوع تسجيل الكلمات فى حقوق الملكية الفكرية ممكن يكون حل لتسجسل حقك.. لكن للأسف عمره ما هيمنع الحرامي.

عايزة أقولك ان أشعارك حلوة قوي

Arsenal Way يقول...

بسم الله
بصراحه الموضوع يخنق قوي ويحرق الدم وبصراحه انت خوفتني على اللي انا كاتبه
وللأسف مفيش حلول ليهم لأن معندهمش ضمير اطلاقا
انا بفكر انشر كتاب ليا ان شاء الله
علشان كده مش هنزل اي حاجه تاني خاصه بيه احسن تتسرق
وانت كمان حاول تحافظ على حاجتك
حسبنا الله ونعم الوكيل

اول زياره لمدونتك
مدونه جميله وظريفه وكلامك وشعرك حلو
سلام يا باشا

Arsenal Way يقول...

اه صحيح يا زيزو
ايه رأيك نعمل حمله محترمه ع الحراميه دول ونفضحهم
ونذكر أمثلة سرقتهم و اهي برضه مخاوله
لو متحمس للفكره ممكن نبدأ فيها وهتلاقي ناس كتير معانا ان شاء الله
مستني ردك

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

لا اله الا انت سبحانك

انى كنت من الظالمين

مش هاقدر اقول اكتر من كده لانى جايلك ودمى محروق جاهز

رحلتنا في الحياة يقول...

معلش يازيزو مش اول مرة يحصل الكلام ده فى المنتدى ده بالذات لانى اكتر من مرة اشوف فيه حاجات زى كده اعتقد الافضل للناس دى التجاهل هما عايزين فتن وبس الحل اننا نثبت العكس ونعرف نرد بالعقل والذوق نجيب حقنا

موناليزا يقول...

أعتب عليك اخى الكريم كيف تنشر هذا الرابط على مدونتك
امثال هؤلاء لاترد عليهم ولا تعمل لهم شهرة حتى لا يصدقهم ضعاف النفوس

الدرعمي يقول...

السلام عليكم

بص يا زيزو يا حبيبي

بالنسبة لسرقة قصيدتك

فربنا يعوض عليك

أما التحديث

فمعلش هو ضال

ما تساعدهوش في نشر ضلالته

متديهوش مساحة عندك

ينشر فيها نجاسته

ربنا يكرمك

بس هؤلاء لهم التجاهل

فالنار تأكل بعضها إن لم تجد ما تأكله


تحياتي

آدم الدرعمي

رحلتنا في الحياة يقول...

z!zOoOo
زيزوا انا كمان احزنى جدا وكل الاحوال اللى بتجرى بتحزنى اكتر واكتر بس الحل اننا ندافع عن الدين بالعقل وبالتروى وبالدراسة الصح والمتآنية الرسول صلى الله عليه وسلم اتعرض لتكذيب والايذاء وعلى الرغم من كده كان بيدفع بالحسنة الناس دى عايز بلبلة وفتن فى البلد ومش نعملهم اى اعتبار دول قلة بتحاول تنبش فى النار اللى تحت الرماد علشان تدمر البلد اكتر واكتر
مش هقول غير حسبنا الله ونعمة الوكيل

مجرد مدونة يقول...

الله المستعان نفس الموضوع حصل معايا بس كان بنية سليمة اللي ضايقني بجد انه غير بعض كلمات القصيدة فبقت مكسورة الوزن

MaNoOoSh يقول...

أحسن شىء انك شيلت الرابط

العالم دى أقصى أحلامهم اننا نديهم فرصة يجادلونا

النجاهل أسلم حل علشان متحصلش فتنه لضعاف النفوس فعلا.

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

أنا قريت التحديث

والمشكلة اننا دايما بندور على نقاط الاختلاف مش بندور على نقاط الالتقاء

وافتكر أن بدل ما كل واحد يحاول يفند عقيدة التاني ممكن ندور على نقطة نتقابل فيها

والحمد لله القرآن الكريم محصن ومحفوظ بإذن الله ولا ينتظر رأي هذا أو ذاك

ونسأل الله العفو والعافية والهداية للجميع

تحياتي
وليد

مامة مازن يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صراحة انا مش عارفة الرابط ده لانى قرات الموضوع لكن حقيقة مدخلتش على روابط لانى ملزمة بوقت معين اقعده بسبب كلام الطبيب فالفتره دى نادرا ما ادخل على روابط فى مواضيع
وبعدين اخى لازم نستبعد الروابط دى خالص ملوش لزوم ما احنا عارفين قلة ادبهم
اخى القرآن يحميه المولى عز وجل وانت تعرف هذا وتعرف ان النار وقودها الناس والحجارة ربنا يكفينا شرها اعتقد انهم من الناس دى
حضرتك لما كنت بمر بفترة الله وحده يعلم مدى حزنى فيها وبكائى وسوء حالتى النفسية بسبب هؤلاء الرعاع وجدتك اخى وباقى احبتى المدونين تشدون من ازرى وتعينوننى على هذا الغم والحزن الذى الم بى مما قراته
اخى الصغير زيزو الكبير بانسانيته الله سبحانه وتعالى يمهل ولا يهمل

Unknown يقول...

على رأيك يازيزو
اة يامــــرارتى
والله يازيزو ما عارفة
ارد عليك اقول: ايه اللى
فى ايدينا نعمله؟ صراحة انا
ما حاولت اشوف ان كان موضوع من مواضيعيي اتسرق ولا حاجة لاجل ما اتنرفز وازعل وكده لان فى الاول والاخر
طالما انت نزلت حاجة على النت يبقى موافق او صراحة يعنى(غصباً عنك)بردون يعنى لازم تتسرق!
يازيزو دول
بيسرقوا الكلى من
المريض وهو على تربيزة
العمليات مش حيسرقوا قصيدة:(
قلبى معاك والله يازيزو وحاسه باللى
انت فيه لكن ايه اللى ممكن تعمله؟

إيناس حليم يقول...

ممممممم :(
انا اول مرة ازور مدونتك
لما قريت البوست ده انتابتني حالة من الحزن والخوف والاحباط
اغلى شيئ ممكن يتسرق منك هو فكرك..
الافكار وصياغتها مش سهلين زي ما ضعاف النفوس بيتصورو،دي بتفضل تعذب عقل صاحبها لحد ما تخرج منه للورق
مش عارفة اقول ايه فعلا شيء مستفز جدا
ربنا يعوض عليك ويهديهم

تقبل مروري

مصطفى ريان يقول...

اخي الفاضل بالنسبة لموضوع السرقة فدة شيئ لازم فعلا كلنا نفكر له في حل انا شخصيا نزلت حاجات كتير وشيلتها خوفا من السرقة
ممكن نشكى للأدارةالموقع
بالنسبة للي بيشتمو الاسلام فدة عهد الكفار دائما ( يريدون ليطفئو نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون )
خالص تحياتى لك

فشكووول يقول...

ازيك يا زيزوا .. التحديث قريته وكله دعاء على اعداء الدين...
يا زيزو ... طبيعى ان عدوك يتصيد لك الاخطاء وطبيعى انهم لا يؤمنون برسولنا وطبيعى ان يكونوا حاقدين على ديننا

اللى مش طبيعى بقى ان احنا بننشر كل دا واللى ما يعرفش بنقول له اعرف .. يعنى احنا بنتولى الدعايه لافتراءاتهم زى الدبه اللى قتلت صاحبها

عارف يا زيزوا لو احنا ما علقناش وسكتنا حتموت الفتنه فى مهدها ولا حد حيعرف هما بيقولوا ايه ولا كمان كتبوا ايه

وبعدين يا اخى هو فيه حد مسلم حيصدق اى حاجه من اللى بيقولوها ... خليهم يقولوا لبعض وهما طبيعى مش مسلمين .. والموضوع لو احنا طنشناه ولا حد حيسمع عنه ولا حد حيعرف هما بيقولوا ايه .. يعنى لا نتولى الدعايه لهم بالنيابه عنهم ونسيبهم يموتوا فى غيظهم وايضا الفتنه فى مهدها

انت عارف سليمان رشدى الهندى الانجليزى صاحب كتاب آيات شيطانيه مين اللى خلاه يبقى مشهور ؟ ... الحكم بتاع الخومينى عليه بالاعدام

عارف الجريده الدانماركيه اللى كانت بتنشر الرسوم المسيئه مين اللى خلاها مشهوره وتوزيعها زاد وبقت صحيفه كبيره وعالميه؟؟ ,,, مظاهرات المسلمين ضدها ... يعنى احنا من غير ما نحس بنروج للكلام بتاعهم
تحياتى زوزو

Unknown يقول...

استاذ زيزو
انا مذكر مش مؤنث على فكرة
و اسمحلى انا كتبت بوست ساخر على تعليقك

انا مش بسخر من شخصك خالص
انا بس الموقف خلانى اضحك

و انا كلامك موافق عليه جداً

روح شوف البوست الجديد بعنوان انا انثى و اتمنى متأخدش الموضوع على انه سخرية منك

انا بطبيعتى اى موقف بعلق عليه بسخرية
---
تحياتى

وحي القلم يقول...

السلام عليكم

ياخير ابيض هم وصلوا لك ولا ال..........

اصل الرقابة مانعة الشتيمة

الحقيقة الواحد مش عارف يغمل ايه للصوص الفكر دول

ربنا يهيدهم

دا أنا كنت بافكر اعمل مدونة جديدة انشر

فيها قصة كتبتها من سنة ، بس شكلها كده بلاش

تقبل مروري

وابقى اقفل باب البلكونة علشان تضمن ميسرقوش حاجة تانية

غير معرف يقول...

اخي في السرقة
النهاردة اناوبعمل سيرش زيك بردو على اعمالى القديمة لاقيت منتدي سورى سارق قصيدة كنت منزلها فسي المدونة من فترة والتعليقات والشكر على البت الحرامية الله ينور
لازم بجد نشوف حل ويكون سريع وفعال

مصطفى ريان

تايه في وسط البلد يقول...

شئ متوقع وكلامك وكلام الاخ عرفة انا مش مستغربه

المدونات والانترنت تمثل احتياطي رائع لكل من شل عقله وجفت منابع فكره ومزنوق في كلمتين يكتبهم ولا يدري من اين ياتي بهم

عموما لو تسجل حاجاتك يكون افضل خصوصا ان التسجيل بيكون بالصفحة وبالتالي القصيدة الكاملة ممكن تكون في صفحة واحدة

تحياتي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

طيب واما حضرتك هتاخد الهامى انا هاكتب ازاى حقيقى طلبك ده صعب اوى لان صاحب الالهام واللى بيوزعه على الناس هو الوحيد اللى ممكن يهديك الهام زى الهامى
هو الله سبحانه وتعالى
فارفع يدك الى الله واطلب منه قد يهديك الهام اكبر واعمق واجمل من الهامى
وهذا ما اتمناه لك
لك منى كل الود والحب اخى الفاضل زيزو

حمادة زيدان يقول...

نفس عميق

وأنتخة

وبوست طويللللللللل اوى

ازيك يا زيزو السرقة فعلا عيني عينك والبت كيكي اتسرق منها كتير وغير كيكي كتير ...
الغريبة انه الناس بتكون مبسوطة بالتعليقات حتى وهى سارقة !!!!
ربنا يشقي
ومتزعلش نفسك يا بوب
وسلاموزات بقى

Unknown يقول...

انـــــا بصبح
يازيزوووووووو

Crazy Moly يقول...

بالرغم من ان الموضوع طويل شويه
بس بجد شدنى انى اكمله للاخر

لانه موضوع استفزازى وبيخلى اى حد يفتكلا حاجة زى كده حصلتله
او انه فكر فى مره انه ينقلل حاجة حلوه شافها وبيفكر واكتب كلمة منقووووول
بس انا شايفه ان الناس اللى بتتبسط من المدح فى حاجة غيرها دول انا بعتبرهم مرضى نفسيين
وربنا يعنيك ويحفظ موهبتك

Crazy Moly يقول...

بالرغم من ان الموضوع طويل بس خلانى اتابعه للاخر
لانه موضوع بيستفز اى حد انه يقراه
وفعلا الموضوع ده كتر اوى
وغير كده بحس ان اللى بياخد مدح وشكر على حاجة غيره وبيستمر فيها وبيتمادى بصراحه ده مريض نفسى
الواحد يحس ازاى بالفرحه بالمدح فى حاجته الا اما تكون فعلا حاجته
ربنا يوفقك ويحفظ موهبتك من السرقات

الشعيني يقول...

يا لهوووووووووووووووووووووووى

أنا مرعوب هى البلد دى خلاص مفهاش

امان...

أنا حزين جدا لمثل هذا السلوك

ربنا يصبرك يا زيزو ....

أنا مبحبش حقى يتاكل واقعد ساكت

علشان كده بقترح شن حملة على البلوجر

نفضح فيها الحرميه دول ..

الواحد يبطل تدوين أحسن ما يتشل أو

يدخل السجن فى واحد حرامى....

أنا سعيد بزيارة مدونتك الجميله

وسامحنى على التقصير علشان الامتحانات

تحياتى

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

السرقة
وأه من السرقة وقرفها
ناس معندهاش ضمير
بيسرقوا حروف
هيدخلوا النار في كلمات

ربنا يهديهك