16‏/04‏/2009

البقاء لله ( في يوم رحيلك يا ابويا )


البقاء لله


في يوم 28 /3 /2009


إنتقل والدي الي رحمه الله


لا أعرف ماذا أكتب أو بماذا أعبر عما يعتريني


ولكن ليس بيدي سوي أن أدعو له :


اللهم إني أسئلك بإسمك الطاهر الطيب الاعظيم الذي إذا دعيت به أجبت


وإذه سئلت به أعطيت . وإذا إسترحمت به رحمت . وإذا إستفرجت به فرجت


انا تغفر لوالدي ما تقدم من ذنبه وما تأخر


الله إرحمه وعافه وأعفو عنه وإغفر له وتجاوز عن أخطائه


وإعفو عن خطاياه وأكرم نزله وأوسع مدخله


وإغسله بالماء والثلج والبرد


وباعد بينه وبين خطاياه كمان باعدت بين المشرق والمغرب


ونقه من خطاياه كمان تنقي الثوب الابيض من الدنس


اللهم إرزقه دارا خيرا من داره


وأهلا خيرا من أهله


وزوجا خير من وزجه


وإرحمه من عذا القبر وضيقه وضمته وظلمته


وثبته وحرم جسده وجسد المسلمين جميعا علي النار


اللهم ارزقه الجنه وإجعل قبره روضه من رياضها


ولا تجعل قبره حفره من حفر النار


اللهم إني أسئلك بموجبات رحمتك وسعه عفوك وعظم مغفرتك


أن تظله تحت ظلك يوم لا ظل إلا ظلك


وأن ترزقنا أجره ولا تضلنا بعده



ياودود ياودود ياودود يا ذا العرش المجيد يا مبدىء يا معيد


يا فعال لما تريداسألك بنور وجهك العظيم الذى ملاء اركان عرشك


وبنعمتك التى انعمت بها على عبدك وبقدرتك التى قدرت بها علينا


وبرحمتك التى وسعت كل شىء انت وسعت كل شىء رحمة وعلما


يامغيث اغثنى يا مغيث اغثنى يا مغيث اغثنى


وأغث جميع المسلمين وإرحم والدي وجميع أموات المسلمين


وصلي الله وسلم علي سيدنا محمد وعلي أله وأصحابه أجمعين


ومن اتبعهم الي يوم الدين



وأيضا أهدي الي روحه بعض الكلمات التي شعرت بها


التي تحوي مشاعري وقدر حبي وشوقي له :


في يوم رحيلك يا ابويا بكت عليك كل الدموع


وعمري علي حد ما كنت مقهور كده وقلبي موجوع


يا ابويا بس قولي :


سايبني لمين ؟؟


لأحزاني وصبري وعذاب السنين


أنا مش زعلان من قضاك يارب


لكني مش كل يوم هلاقي أب


طيب قبل ما تسيبني فهمني :


أحس منين بعدك بالأمان وإنت كنت سندي وحمايتي


لحظه وفاتك وقف بيا الزمان وقلت من بعدك إزاي هكمل حياتي


وحسيت إن يوم وفاتك نهايتي


ورغم إني كنت كتير عنك بعيد لكن من بعيد قريب


كنت حاسس حبك لينا وجواك إنسان وأب طيب


طيب دلوقتي ريحني وطمني :


هل انا عرفت أرضيك أو أوفيك حقك ؟؟


أتمني لو إني كنت إبن بار وفعلا أستحقك


طيب حتي رد عليا وجاوبني :


مين الي هيمسكني وانا طالع بتسحب خايف علي السلم


ومع مين هفضل أناكف وأثور وأتدلع وأتعلم


مين الي هيزعقلي وهيعنفني لو يوم إتعديت حدودي


ومين الي في غيابه وحضوره أحترمه وأنقي قدامه كلامي وردودي


ماهو خلاص !!


انا من بعدك بقيت في سجن كبير


ولحزني وألمي وضعفي أسير


وأي شيء بحبه وانا بعمله بحس بالذنب


لأن الحزن والخنقه والحسره ملكوني


منين الفرح هيخش القلب


كنت شايل من علينا كتير حمول وحمول


كل ده ورثناه لوحدنا ويارب العذاب علينا ما يطول


من بعدك والله الفرحه مسروقه


وفراقك كأنه في قلوبنا سكاكين وخناجر مرشوقه


كنت بتقطع وانا بشتريلك بإيدي الكفن


وحسيت إنها أخر دقيقه في عمري


ولازم جسمي جنبك يتقتل ويندفن


لكن انا مش معترض علي حكم الله


ولو كانت الدنيا لحد دايمه كان نبينا محمد


لسه باقي في الحياه


والوداع الي أملكه في إيدي دلوقت


إني أدعيلك طول حياتي في كل وقت


الوداع يا أطيب أب


يالي من بعدك كل باب مسدود وفي كل طريق مطب


كان نفسي تعيش لما تشوف احفادك


لكن كلنا بندعيلك ربنا يرحمك ويعفي عنك وويغفرلك


ويسترك في ترابك



رجاء : مني ليكم ياريت كل واحد بيزعل أهله يحاول يرضيهم ويكسبهم
عشان ما يجيش اليوم الي يندم فيه إنه معرفش بقيمتهم غير لما راحو منه
ربنا يخليلكم والديكم ويديهم طوله العمر



الله يرحمك يا أبويا







هناك 26 تعليقًا:

masternino يقول...

البقاء لله وحدة
انا لله وانا اليه راجعون
تقبل تعازى الحارةوربنا يرحمه
واللهم يجعل له فى قبره نورا ومستقره الجنة ان شاء الله
واتمنى ان تكون عمله الصالح فى الدنيا باذن الله

رحلتنا في الحياة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
البقاء الله
ربنا يرحمه ويغفرله ويسكنه فسيح جناته امين يارب العالمين
ويصبرك يارب

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
البقاء لله وحده سبحانه وتعالى
اللهم اغفر له ولامى وأبى واموات المسلمين اجمعين .اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات وللمسلمين والمسلمات الاحياء
منهم والاموات إنك سمعيع عليم مجيب الدعوات.

Unknown يقول...

مهما قلت من كلام
فلن يخفف من الالم
الذى تحسه فقد مررت
بالتجربة وأدرى ما
تمر به من أحزان وألآم.
دعواتى لك بالصبر والثبات
حتى تكون خير خلف لاحسن سلف
بأذن الله تعالى.

الدرعمي يقول...

يا حبيبي ربنا يصبر قلبك والله مفيش حاجة نقولها لأن مفيش أغلى منهم بس انت عاقل ومدرك أكيد إن الصبر وهدوء الأعصاب هما المناسبين للمرحلة دي .. المذاكرة يا زيزو متنساهاش عشان يفرح بيك الله يرحمه ويتجاوز عن سيئاته ويرفع درجاته في الجنة بإذن الله

mostafa rayan يقول...

اخي انا لله وانا إليه راجعون
لله ما اخذ وله ما اعطى
اصبرواحتسب وادعو له فأنت عمله الصالح في الدنيا وبك يزداد اجره وحسناته
اسال الله العظيم ان ياجرك في مصيبتك فيه ويخلفك خيرا منه

TIMMY !! يقول...

إن لله ما أخذ ,
و له ما أعطى ,
و كل شيء عنده بمقدار ,
فلتصبر و لتحتسب ,


و عليك بالدعاء له أن يغفر الله له و يرحمه ,

فإن الولد الصالح يدعو لأبيه يكون من أعمال الميت الجارية ,

رحمه الله و سائر أموات المسلمين ,

و ألحقنا بهم على خير ..

تايه في وسط البلد يقول...

السلام عليكم

زيزو العزيز

لله ما أعطي لله ما أخذ

ولا اشك ان ايمانك لا يترك في نفسك الا مرارة الفراق

لكن عليك ان تفكر في الموضوع ان شخصا عزيزا قد انتقل الي الضفة الأخري وبدأ في انتظارك وسيسلي نفسه بمراقبة خطواتك وافعالك في الدنيا

عليك ان تكون مشرفا لوالدك وتعبر اليه وانت محمل بعظيم الأفعال والانجازات

وحين تقترب وتجالس الذين كان يحبهم ويجالسهم وتحاول ان تعرف لم كان يحبهم ويجالسهم ستشعر ان الوحشة تتبدد وان الم الفراق ليس بحدته الاولي

ادام الله عليك الخير وانا لله وانا اليه راجعون

Zika يقول...

كلمات التعزيه مش كفايه
البقاء لله وحده
والرحمه علي والدك اللهم امين ياااارب

موناليزا يقول...

انا اسفة جدا للتأخير
البقاء لله
وجعت قلبى بكلامك ربنا يصبرك يارب ويرحمه ويغفرله

dr.lecter يقول...

البقاء لله بجد كلماتك عبرت عن حاجات جميله جواك ناحيه والدك

الفقد ده اصعب شيء في ال
دنيا

وساعات بنحتاج فتره كبيره جدا علشان نتاقلم علي غياب اللي راحوا مننا

انا مش قادر اتخيل احساسك عامل ازاي بس صدقني انا عارف كويس مكانه الاب عند اي حد ويمكن انت حسيتها اكتر مني دلوقتي

ربنا يصبرك ويصبر اهلك بجد

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

إنا لله وإنا اليه راجعون

كنت اتمنا ان تكون اول زيارة لى هنا

فى ظروف افضل من هذه

اسف اخى

wedad يقول...

ربنا يرحمه ويغفر له يازيزو
هو وكل اموات المسلمين .
شد حيلك البقاء لله .

حارة سد يقول...

لو يعلم كل ذوي آباء على قيد الحياة قيمة الجواهر التي بين أيديهم لما تركوها يوما يعبث بها غبار الزمن ولكانوا خضوعا لهم

رحم الله والدك ...طعاتك له وبرك له سيكن بولد صالح يدعو له...لا تنساه من دعائك فهو الآن في أحوج ما يكون اليه...وذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين
اللهم اسكنه فسيح جناتك وهون عنه يوم السؤال

الحارة سد

م/ الحسيني لزومي يقول...

انا لله وانا اليه راجعون
لله ما اخذ ولله ما اعطي وكل شئ عنده بمقدار.
كم آلمني هذا الخبر خاصة وانا كنت قد انقطعت عن زيارتكم وكان من الأولي ان اكون بجانبك في هذا المصاب الجلل وخاصة اننا نعيش في مدينة واحدة هذا الحدث يلقي علينا بمسؤلية التواصل عن قرب بعيدا عن النت وانت تعرف ان المصريين يحبون اداء الواجب وبخاصة الصعايدة.
اللهم تغمد الفقيد بواسع رحمتك واسكنه فسيح جناتك واغسله بالماء والثلج والبرد واجعل قبره روضة من رياض الجنه واحشره في زمرة الأنبياء والصديقين والشهداء وحسن اولائك رفيقا.

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

البقاء لله
ربنا يكرمك
شكراً لتعليقك الجميل
اعتز بصداقتك الجميلة
تقبل تحياتى وتقديرى
أحمد

Unknown يقول...

ان لله وان اليه راجعون
البقاء والدوام لله
اللهم افرغ عليك صبرا
واغفر له واحمه ويسكنه فسيح جناتة
البقاء لله

Unknown يقول...

والله ما عرفت الا الان
اعتذر عن تقصيرى
البقاء لله

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

البقاء لله
إنا لله وإنا إليه راجعون
اللهم تقبله تقبلاً جميلاً
وأنزله منزلة الصديقين والشهداء

اللهم أمين

غير معرف يقول...

السلام عليكم

لا حول ولا قوة الا بالله

انا لله وانا اليه راجعون

اللهم ارحمه واغفر له واسكنه الجنه

وبارك له فى أهله


اللهم آمين اللهم آمين
أعذرنى أخى لم اعرف الا الان

البقاء لله

aMr saYed يقول...

الله يرحمه وبجد انا مش عارف اقولك ايه بس الي يكتب بوست او اي حاجة عن ابوه اعتقد انه كان عايز يرضيه في الدنيا باي شكل تحياتي يا زيزو

وبالنسبة لحكاية رقم زيكا ان امش عارف اديهولك ازاي اقولك انا هكتبه في تعليق لوحده وبعد اما تاخده امسح التعليق

محاولة لكسر الصمت يقول...

البقاء لله..
رحم الله اباك سيدي وألهمكم الصبر..
يبدو أننا لا ندرك حاجتنا لمن نحب سوى حين يرحلون..
لكن ربما يكون عزاؤنا أنهم وإن تركونا جسدا ففي القلب باقون...
سيدي شرفتني بزيارة مدونتي وأتمنى أن تشرفني دائما...

تحياتي...

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

البقاء لله

حماده زيدان يقول...

جروب جريدة الصباح العربي بيت المدونين العرب
http://www.facebook.com/group.php?gid=78080770039

حماده زيدان يقول...

إن لله وإن إليه راجعون يا حبيبي وربنا يجعلها آخر الاحزان
أخوك
حمادة زيدان

مامة مازن يقول...

البقاء والدوام لله ربنا يتقبل دعائك ودعائنا له ولاموات المسلمين اجمعين
وربنا يجعلك خير سلف ان شاء الله
واحساسك واصل جدا فاحساس اليتم والوحدة لا يختلف مهما كبر الانسان يحس دائما انه محتاج لابوه ويحس دايما انه السند والضهر واللى باعد كل حاجة وحشة
لكن بايمانك بقضاء الله وقدره هتهدا الاحزان شويه لكن مش هيتنسى ابدا
ربنا يخليك لباقى اهلك خير معين لهم ويجعلك السند لوالدتك ان شاء الله