29‏/06‏/2008

أعمل أيه




حاله جديده الشخص ممكن يمر بيها .. مشاكل مستمره فى البيت

ملهاش حل .تفكر فى كل الطرق متلاقيش حل غير عند حد واحد

ربنا متقدرش تعمل أي حاجه غير أنك تصلى وتدعي وتستنى فرج الله

وأنت متمرر وحالتك النفسيه فى الحضيض ولا عارف تفكر أو تعمل أي حاجه

والمشكله أنك بتلاقي نفسك جوه المشاكل من غير حول منك ولا قوه

تتحاشاها تلاقيها زى ظلك .. ولما تخلص من حمل ولسه بتقول الحمد لله

تلاقى مليون حمل .. وكل ذنبك هو أنك منسوب للعيله ديه

بجانب المشاكل العائليه الى جوه البيت ..

تحاول طبعا تطلع بره البيت تهج يعنى تفرج عن روحك شويه

يمكن تتناسي شويه .. قبل ما ترجع من تانى للقرف والنكد والمشاكل ..

تلاقي أنك بقيت مركز للركلات والصفعات حتى من أصحابك ...

تكون مع أصحابك كل حاجه أخ .صديق . ناصح . مرشد . أمين

صريح .مؤنب ..وتتحملهم على قد ما تقدر ..

في لحظه فرحهم تضحك كما لو كان فرحك أنت

وساعه حزنهم وألمهم تكون فى الحزن قبلهم

وتداوى ألمهم وتمسح دمعهم .. وتخلى نظرتهم للحياه ورديه

ولحظه حزنك ومشاكلك وألمك .. تلاقى محدش طايقك

محدش طايقلك كلمهم .. محدش عايز يستحملك ..

محدش فاضيلك..مفيش حد حواليك

على اكتافك أحمال كتير وهما بيرموا كل الاحمال عليك

وأنت تصبر وتستحمل وتقول معلش .. دول برضه اصحابك

لو أنت مستحملتهمش مين هيستحملهم .. ومين هيشيلهم فى زنقتهم وضيقتهم

وبرضه متلاقيش حمد ولا شكرانيه ...

وفي عز ما أنت غرقان فى المشاكل

يوصلك ان الصاحب ده بيتكلم عليك بالوحش

وبيحرض عليك ناس .. وغيره يعاملك معامله زفت من غير سبب

وغيره نازل تلطيش فيك من غير ذنب أو بذنب واحد

أنك بتنصحه

وتقول أن كل التصرفات الى بتحصل من أصحابك

لو كنت أنا مكانهم وعملت انا معاهم كده محدش هيستحملنى

ولو ساعه واحده

مرحله جديده الواحد بيمر بيها بيأنب نفسه عليها

وعلى كل الى فيها والى كان فيها .. بيصفي حسابه

مع نفسه ثم مع غيره ..وهيعيد أتخاذ قراراته

الي أتساهل كتير فيها عن حقه .. لكن لكل شيء حدود

لكن تعمل ايه مع ناس مبدئهم في الحياه ..

: انا ومن بعدى الطوفان :

لا وأيه والمصايب لما بتهل بتهل دفعه واحده..

لكن مفيش غير الحمد والصبر والدعاء وأنتظار

عدل وفرج الله

بيتهيقلى مش هينفع أحس الاحساس ده وقت تانى

أو أنى أتخيل شعور الشخص الى بيحصل معاه ده كله

لأن ببساطه شديده جدا ....

( انا الشخص ده )

هناك 20 تعليقًا:

masternino يقول...

اخى الحبيب زيزوووووووووو العجيب
الف حمدا لله على سلامتك قلقتنا عليك ياراجل ده حتى انا افتكرتك زعلان منى ومش عايز تكلمنى
المهم سلامتك بالدنيا
اسمعها منى وانا اخوك الكبير
كل اللى بيحصلك ده حصل معاياواكتر
لكن وبعد مابقيت عمرى فوق الخمسين
لا انا اتغيرت ولا الناس اتغيرت
لكن الفرق ا ربنا الهمنى الصبر والقبول والقناعة ان ده جزء من دورى فى الحياة
خفف عنك ياصديقى وخليها على الله وربنا يقدرك ويصبرك ويحميك وينصرك
ومطولش علينا الغيبة خلاص ياسيدى عرفت انك غالى علينا
اخوك الكبير

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقول لك ما قلت فجر الامس لصديق مدون عزيز فوجئت به حزينآمهمومآ لصدمته فى الاصحاب وهو من وقف معهم وساندهم ولم يتوقع الشر من جانبهم
اقول لك ما قاله سيد المرسلين محمد صلى الله عليه وسلم فى فجر دعوته لنشر دينه لصديقه الصدوق الصديق:ابى بكر
(لا تحزن ان الله معنا)
لم يقل معى بل معنا ليدخل تحت المعية الالهية كل من آمن به وصدقه واتبع سبيل الله
فلا تحزن فكما قال الله تعالى
(إن مع العسر يسرا ,ان مع العسر يسرا)
وشرحهاان العسر معرف فهو فى الكلمتين واحد ,واما اليسر فهومجهول فهو شامل ومتعدد.
فلا تحزن واذكر ربك فى كل حين فهو الكفيل بكل شىء
وجعل الله لك من كل همآ مخرجآ
وتقبل تشكراتى.

alshared يقول...

دوما نحن مسئولون عن أختياراتنا

الدرعمي يقول...

السلام عليكم

ايه يا عم الغيبة دي ؟

حمدا لله على السلامة

بس الكلام اللي انت كاتبه

زعلني كتير

ليه اللي بتوصفه ده ؟

أكيد فيه حاجة غلط

يا ريت تحكيلي بالتفصيل

ومستنيك عاماسنجر نرغي براحتنا

ربنا يخفف عنك يا حبيبي


عود ٌ أحمد


تحياتي للجميل دائما

زيزووووووووووو



آدم

z!zOoOo يقول...

وحد يقدر يزعل منك ياراجل يا طيب

والله الحمد لله بصبر على قد ما اقدر واكتر حاجه بتفيدنى من ورا المحن اختبار ايمانى وزياده صبرى وحمدى لله المستمر.. وكل الى بتقوله ده القناعه والقبول موجود وبحاول ازوده على قد ما اقدر

والله دايما بخليها على الله بس الواحد ساعات كده بيفيض بيه الكيل

اتخيل انا حتى مش لاقى حد انفجر قدامه ب الى جوايا والمصيبه كمان انا انا كتوم بطبعى يعنى مش بحب احكى

فقلت ابوح ب الى جوايا فى المكان الى محدش هيعتب عليا فيها وياريتنى كمان قادر

ربنا يسمع منك ويستجيب دعائك يا راجل يا طيب

ووالله انتوا الى غاليين وأكبر دليل انى مقدرتش ابعد عنكم لأنكم بجد ناس جميله

ربنا يخليك ليا وميحرمنيش دايما من نصايحك الغاليه

z!zOoOo يقول...

الاخت نورا

شكرا على كلامك الجميل ونصايحك الغاليه

وفعلا مفيش بعد كلام ربنا عز وجل وكلام سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام

متشكر قوى على تشريفك وذوقك

z!zOoOo يقول...

الشارد

مع أحترامى لرايك

لكن الى جوه المشاكل غير الى براها

فى ناس بيتكتب عليها الشقى من غير ذنب

وحتى الاختيار مش متاح ليها

بس الحمد لله على كل شيء

وبغض النظر عن كل شىء انت نورتنى وهستنى رايك دايما

z!zOoOo يقول...

وأخيرا أدم الجميل

معلش يا أدم والله ظروف وحشه جدا

والغيبه مش بأيدى .. وطبعا انا الى مخنوق عشان خانقكم معايا زياده
لكن معلش

لو قدرت اجى ان شاء الله هاجى واتكلم معاك

ومتشكر جدا على أهتمامك وتشريفك الغاليين

دمت فى رعايه الله

Unknown يقول...

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
zizoooooo
حمدلله على السلامة
وربنا يقويك ويثبتك
فى الشدائد كلها

غير معرف يقول...

لاحمدالله على السلامه يا زيزوو وربنا ميحرمناش من وجودك..

ولرب ضائقة يضيق بها الفتى

وعند الله منها المخرج

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت

وكنت احسب انها لا تفرج


والله كلنا بتحصل معانا والله حاجات واصعب من كده..المهم ثقتنا بالله وقربنا منه..ربنا معاك يا زيزوو

BLACK

Unknown يقول...

ازيك ياواد يا زيزو

واحشششني كتير يا وحش
زياراتك قلت ليه وحشتني رخامتك ههههههه


البوست ده هايل بجد وربنا ينفع بيك

وجميل اوي التمسك بالله في كل شيء

تحياتي

masternino يقول...

زيزووووووووووووووو
شكرا حبى على مرورك عليا وده معناه انى لسه على بالك
وحشتنا جدا جدا ارجع لنا بقى ياغالى
على لامة ده قنبلة مشاعر واحاسيس
فعلا شاعر موهوب بالفطرة

الدرعمي يقول...

السلام عليكم

أرجو الحالة دي تنتهي بسرعة

عشان ترجع لنا بقى

انت غيابك مخليني مفتقد حاجة في التدوين


بليييييييييييييييييييييييز


يا ريت تفكر فينا شوية

محتاجك يا ولة


تحياتي

أخوك

آدم

أثمن من اللآلئ يقول...

صديقي زيزو

أنت من بين المدونين اول من تواصلت معه بعد طيلة فكر

فدخلت لمدونتك ... ووجدت تدوينة خاصه جداً

وكانت اول رد لي فيها كان في التدوينة الخاصة بعيد ميلادك

صديقي أنت دائما قريب ...برغم البُعد

أعتذر وبشده علي عدم سؤالي ... لأنني لست ممن يتصفحوا المدونات بكثرة

ولكني اقول لك ان مدونتك كانت من ضمن المدونات التي لفتت انتباهي لما تقوم عليه من مشاعر وعواطف تنبع من داخلك

زيزو .. رجاء المعذرة ليس بيدي صدقني

لكني اليوم وانا اكتب تعليقي هذا أنوي ان اتوقف عن التدوين لفتره لا أعلم إلي متي

ولكني ايضا اواجه صعوبة في هذا القرار

ربما سأغلق المدونة لفتره ولكني سأستمر في التدوين لكن سأغلق الزيارات ... لا اريد التواصل مع احد في الوقت الحالي

لا أعلم ربما لم تُتاح لك الفرصة لتقرأ تدوينتي اللي بكتب فيها

"إزيك أخبارك إيه؟؟"

بس بجد لو الواحد فجأه يلاقي نفسه وحيد في اشد وأحلك ايام حياته

إذا عليه ان يُعيد النظر في كثير من الأمور

لك تحياتي يا صاحبي

واعذرني مرة اخرى

فأنت نعم الصديق والصاحب بالرغم من ضعف العلاقة التي بيننا إلا إنني متقرب جداً من المشاعر التي تتكلم عنها

سلام يا صديقي

z!zOoOo يقول...

نورا الجميله

الله يسلمك وشكرا جدا على سؤالك

وربنا يثوبك على دعائك

دايما هستنى مرورك وان كنت مقصر خليكى احسن منى

z!zOoOo يقول...

الصديقه العزيزه Black

اولا وحشتينى كتير ورغم انى كنت زعلان منك الا انى خلاص صفيت ( زى العيال انا مش كده )

ربنا يهدينا جميعا ويبعد عننا الحزن ويكتب لينا من كل ضيق فرج

يارب دايما تطمنينى عليكى ومتنفضيليش

ربنا يسعدك ويفك كروبنا جميعا

نورتى يا قمر

z!zOoOo يقول...

برقوش الجميل

معلش انت عارف بس انا برضه بين كل وقت ووقت اول ما بقدر ادخل بجيلك علطول هو انا اقدر برضه مرخمش عليك ههههههههههه

وانا مبسوط ان البوست عجبك وخصوصا انى بحب كتاباتك البسيطه ذات المغزى الكبير

طبعا انا مش قادر اقدر حبى لله قد ايه

وطبعا التمسك بالله فى كل شىء جميل

نورتنى يا برقووووووش يا قمر

z!zOoOo يقول...

عمى المحارب

مش كده برضه عيب لما تقول انى نسيتك طبعا كلكم على بالى ووالله لما بقدر اول ناس بجيلكم

وطبعا واضح ان على سلامه شاعر حساس وكلماته بسيطه وجميله ومعبره ده غير ذوقك فى أنتقاء موضوعاتك

بأذن الله هرجع قريب

نورتنى ياراجل يا طيب

z!zOoOo يقول...

أدم الجميل

يارب يخليك على كلامك الجميل وعلى رفع معدنياتى

والله بفكر فيكم كتير بس الظروف يا جميل نعمل ايه بقى

بأذن الله فى اقرب وقت هكون جنبك يا قمر

نورت يا جميل

z!zOoOo يقول...

وأخيرا طبيعى فى طريق التعافى

يا جميل انا بس بعتب عليك بس مش زعلان

ده انا فرحان جدا بتواصلك انت وأخويا أدم

وبعدين بيت أدم هو بيتى ( يعنى مدوناتنا ولاد عم .. عندك مانع .. ايموشن ماسك شومه وناوى على الشر ) ههههههههههه

وبعدين يا جميل ربنا يعلم انا بستريحلك قد ايه

انا الحمد لله بخير المهم ان انت تكون بخير

وعمرك ما هتكون وحيد وأحنا جنبك حتى لو أحنا بعيد

ربنا يعدى ظروفك على خير وترجعلنا بسرعه يا واد يا طبيعى

ومبروك على تغيير الاسم ويارب يارب دايما تكون علاقتنا وحبنا واجتماعنا فى الله يكون أثمن من اللأليء

وربنا ما يجيبش زعل بينى وبينك يعنى انا بناغشك بس

دمت بكل ود وسلام وفى رعايه الله