24‏/03‏/2008

يا صديقى أسئلك الرحيل ( قصيده)




جاءت لحظة الفراق .. فى قلبى وعقلى أتفاق .. وساد صمت طويل




كم كان قاسيا وداعك.. ستشتاق أذنى لصوتك ولسماعك..




لكن فراقك لا أجد له بد ولا سبيل




فعندما تكون وحيدا ستغرورق عيناك بالدموع..



فتذكرنى بوحدتك ليلا وفى وقت الاصيل




عد بذكراك الى الوراء .. سترى صداقتنا فى عنان السماء


محفور بها فراقنا مستحيل


ولا تحزن ففى رحيلك شرف وأعتزاز..



فأنك تجاه وطنك تقوم بعمل جليل




وستمضى فى أنشغالك لكن ..لاتنسانى




فقلبى من دونك أسير للوحدة ..ولحزنه ذليل




ولبرهه أنسى ثم أعود لأذكر فينتابنى الحزن..





فعندما أفكر بك أتذكر رحيلك فأنه على قلبى عبء ثقيل




وكم أتوق للبوح بأسرارى وألامي..




فلا أجدك فيسكن فى نفسى صمت مرير..




وكثيرا فى غيابك أنادى عليك ..


فيعود صداء صوتى الى حزين هزيل..



فأن كنت سترحل .. فأرحل يا صديقى



أن كان هذا فى صالحك ولكنى لا أرضى عنك بديل..


ولازال كل شىء ينتظرك.. ليعود شملنا معا



وتحقق حلمك بالأمس الجميل ..




فأنى أنتظر عودتك بكل حب وأشتياق




وأن لم القاك فأنى من حياتى مستقيل ..




فأكتب اليك بعد الوادع



فقد كنت لى خير صديق وأجمل خليل..



فيا صديقى أسئلك الرحيل من أحزانك



فأنى أحبك فى الله .. وعلى حبى هذا




أكبر دليل






أهداء الى صديقى العزيز / أحمد المناديلى





هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

على فكرة القصيدة دى جامدة قوى واحلى حاجة انها منك يا زيزو م.ع. واعرف انت انا مين

z!zOoOo يقول...

طبعا انا عرفت انت مين .. أخويا
الكبير الجميل م.ع.ع. تمام ولا اقول
كمان ههههههههه والله أنا مبسوط قوى أنها عجبتك وربنا يخليك ليا وأتمنى اشوفك هنا علطول .. وربنا يوفقك

غير معرف يقول...

انت وهو كل واحد يرد بأدب انتو هتحبوا بعض هنا
واللي عامل فيها الأخ هولو مان
والتاني قال ايه عرفه لوحده
المهم القصيدة حلوة ووجودكم هنا أحلى وربنا يوفقكم :)طبعا انتوا عارفين انا مين م.ي ولا ميم يه :)))))

غير معرف يقول...

أنا كنت بعت تعليق قبل كده بس مش عارفه موصلش ليه..بس بجد القصيده عجبتني جدا جدا يا زيزو وبرضه هستنى منك حاجه خاليه من الحزن

!!BLACK ANGEL!!

z!zOoOo يقول...

أختى الكبيره الجميلة ميم يه أو م.ى الى انتى عايزاه بقى ههههههههههه مبسوط قوى ان القصيده عجبتك .. وطبعا فصصتيها على الميل بس مش مشكلة هههههههههههههههههه هستنى أشوف رأيك فى كل حاله .. أعتقد لو أختصار أسمك W.H هيبقى أحلى على فكرة ههههههههه

z!zOoOo يقول...

!!BLACK ANGEL!!

انا عارف أنك حاولتى تبعتى كومنت بس موصلش بس مش عارف لية .. كمان رقه حاولت تبعت موصلش .. ومبسوط جدا ان القصيدة عجبتك .. وأن شاء الله هحاول أبعد شوية عن مود الحزن .. ودايما رأيك منورنى ومشرفنى

غير معرف يقول...

رقه::
يامسهل يارب

كلاكيت المره الكام معرفش


بس كل مره برد ومود مختلف

ودلوقتى طبعا ماجى سافرت وساببتنى والقصيده ع الجرح يارب ترجعلى بالسلامه يارب

ويرجعلك صديقك ويطمنك عليه

وكويس انى لسه فى صداق زيكو كده

ربنا يوفقكو ياااااااااارب

غير معرف يقول...

قصيدة حلوه ورائعة الله يوفقك يارب

غير معرف يقول...

ربي يسعدكم كلام روعه بصراحه