09‏/12‏/2009

حنيناً

يا حنينا في القلب يموج

وسما في حجراته وشيد بروج

والدماء في العروق بإسمكِ تجددت

والهموم من النفس بإحساسكِ تبددت

وصار بكِ العشق مترنماً

وأضحي إحساسي بأيات جمالكِ مرتلا ً

فحبكِ في القلوب بهاق

يحني بلونه كل مشتاق

وتقاسيمكِ تجري في كل وريد

كأنها خمر يتلذذ منه السكير هاتفا

هل من مزيد ؟؟

فينتقل رحي
ق أحلامكِ إلي نحل الحقول

فيخرج شهدا ً من روعته يأخذ العقول

وهدير صوتكِ كأله كمان

يستلهم منه الابداع كل فنان

وخطاكِِ في القلب تنحت كهوف

ورقه كلماتكِ لها تأثير السيوف

وحيائكِ تحمر منه وجنتا الزهور

وسيرتكِِ داخلي محفوره لها دهور

فشتائي بكِِ زاد سقيعا

وعقلي بتفكيري بكِِ سقط صريعا

وفي حزنك لأجلي تمطر السماء باكيه

وفي ألمكِِ تصبح الدنيا باليه

فأنتي ما مضي والأن والغدا

وحبكِِ علي جبيني نعم العز والسؤددا

فماذا افعل يا سالبه ليقيني

فيأخذني إليكِ دوما حنيني

لأنكِ لستي نزوه في حياتي

لستي ذكري في سنيني

بل أنتِِ إبتداء عمري

أنتِ من ولدت من أجلها

بل وأنتِ نواه تكويني

فبعد كل ذلك لأزلتي تتلعثمين من قولها

قولي أحبك وصدي كيد الحساد الملاعين ِ

وقولي ليس غير حبك في زماننا

من الفتن ينقيني



.....................



كنت هنزل موضوع تاني

هينفعني انا قبل ما ينفع حد

لكن لسه ما إنتهتش منه

دعواتكم

ويارب القصيده تعجبكم


تحديث: كنت عايز اعمله بس نسيت

صديق عزيز ليا إنضم لجمهور المدونين

ياريت ندعمه ونشجعه زي ما لقينا الي يشجعنا

مدونته اسمها

زائر الليل

تحياتي للجميع


هناك 32 تعليقًا:

Arsenal Way يقول...

إحجز يا ابني أول تعليق للباشمهندز مصطفى أبوزيد

اقرا و ارجع

Arsenal Way يقول...



ايه يا واد المشاعر دي .. كل ده

يارب يا خويا تقولك بحبك ..

و الفين مبروك رجعت تكتب تاني اهو
وحشنا قلمك يا عم

متغبش كتير بقى

و مستنيين الموضوع التاني

سلامووز

تايه في وسط البلد يقول...

زيزو العزيز

كل سنة وانت طيب

تأخري عنك بالرغم مني ومع ذلك يلزم الاعتذار

سعيد انا بانك عدت لنشاطك التدويني كالسابق

والواحد بقي يقول اللي ليه واللي عليه

انا عارف ان الكلمات الجميلة دي كانت تعبير عن احساس حلو..وعلي فكرة اجمل ما فيها التلقائية والصدق

باقي بس اقول ان النوع ده من الكتابة يفارق الشعر ويقارب السجع وهو له سحره الخاص فقط لو تمت رعاية وزنه وايقاعه

كل الامنيات بالتوفيق اخي العزيز

وتقبل تحياتي

Unknown يقول...

الله يازيزو !
تغيب تغيب
وترجع بكلام
أحلى واحلى
من العسل والسكر.

Unknown يقول...

دعواتى لك بالتوفيق
فى حياتك ودراساتك.

donya يقول...

مساء الخير
ماشاء الله القصيده كلامها جميل ورقيق وبها مفردات جديده

وهروح حالا اشوف المدونه الجديده حاااالا

تحياتي

رحلتنا في الحياة يقول...

ازيك يازيزو عودة حميدة للتدوين جميلة بجد القصيدة دى وعجبتنى
فى انتظار البوست الجديد باذن الله

Unknown يقول...

دا كله وسيوف وخناجر ولسه مفيش بحبك دى جامدة اوى

مصطفى ريان يقول...

القصيده حلوه قوى
ورقيقه وصادقه
------
اشكرك يا اخى على سؤالك عنى انا بخير ولله الحمد
لك كل التحيه والحب يا اخى

ريمان يقول...

السلام عليكم


ايه الابداع ده؟

قصيده توحفه بجد

ما شاء الله رائعه جدا جداااااااا

تحياتى لقلمك

فشكووول يقول...

السلام عليكم زيزوا

تحياتى

رقة الكلمات لها تأثير السيوف .. امال لو الكلمات تخينه شويه كانت لها تأثير المدافع .. انا عارف اصل البت حلوه قوى وكلامها جميل قوى وعشان كدا انت مش مستحمل حاجه خالص.

انا من اول ما ابتديت اقرأ التعليق بتاعك فى فشكول وانا عمال اضحك على كلامك وعلى نفسى

اصل يا زيزوا هو ما فيش لحمه طول السنه الا فى يوم العيد وفى العيد بقى الكل يهيص .. بذمتك حد يلاقى لحمه قدامه وما ياكلش .. يا راجل

وبعدين يا سيدى اصلنا كنا فى البلد وانا مش موجود فى البلد على طول انا عايش فى المدينه عشان كدا ما بصدق اروح البلد وهاتك يا اكل من الغيط .. سريس .. جرجير .. جعضيض .. قصب .. كرنب .. اى خضار الاقيه فى سكتى .. عشان مش بطول كدا تانى لما اروح البيت فى المدينه.. وبعدين انت صعيدى وعارف قيمة الغيط والارض وانا اتربيت فى الغيطان وسط الزراعات وعشان كدا تقريبا فيما عدا اللحمه تقدر تقول على نباتى.

دمت بكل الود

م/ الحسيني لزومي يقول...

اخي العزيز
z!zOoOo
اولا انا شاكر وممنون للسؤال عني وده كرم اخلاق منك.
ثانيا :- محدش بيحب السياسه ولا حتي انا لكن قدرنا اصبح مرهون بالسياسه الانظمه المستبده تكرهنا كشعب ان نروح ننتخب او نقول راينا علشان تنفرد هيه بالساحه لكن الشعوب الحره تأبي هذا وهذا لا يأتي بين يوم وليله ولكن عبر نضال سلمي طويل ( لان البديل هو التغيير بالعنف وهذا مرفوض او استعمارنا استعمارا داخليا) وانظر الي انجلترا مثلا ظلت تعاني من ملكيه مستبده تحكم بالحديد والنار وعبر نضال استمر 8 قرون من الزمان وصلت الي الملكيه الدستوريه التي يروي بصددها ان الملكه اليزابث الابنه عندما تولت العرش كانت لها وصيفه تبغضها منذ ان كانت امها الملكه وقد رغبت الملكه في ان تبعد الوصيفه من حجرتها التي هي بجوار غرفة الملكه لكن الوصيفه رفضت ولجأت الي محكمة البلاط الملكي التي انصفتها وقالت ان الوصيفه تقبض راتبها من دافعي الضرائب واذا رغبت الملكه ان تبعد عن الوصيفه فلتنقل غرفتها من جوار الوصيفه.
هذا نتاج نضال طويل دفع ثمنه الشعب الانجليزي ولم اقوا اننا سوف نصل الي هذه المرحله عقب التصويت في الانتخابات ولكن علينا ان نأخذها علي سبيل الامانه التي ائتمننا الله عليها والرسول يقول في حديث مامعناه" اذا قامت الساعه وفي يد احدكم فسيله فليغرسها ان استطاع ان يغرسها" تصور المغذي هنا واضح - القيامه تقوم والفسيله التي سوف تصبح نخله تثمر وتحتاج الي سنوات للاثمار يطلب منا الرسول ان نغرسها- لا يأس من رحمة الله
فعلينا السعي وليس علينا ادراك النجاح.
ليس المطلوب منل ومني غير ان نذهب الي صناديق الاقتراع وندلي باصواتنا وبهذ نكون ادينا ما علينا وعندما نكون اهلا للتغيير سوف يأتي التغيير بقدر الله

dr.lecter يقول...

هو ليه اغلب الناس بتعرف تقول شعر

ليا واحد صاحبي نفس النظام كده برده

جواك كميه مشاغر فياضه يابختها بجد وياهناها وياسعدها

micheal يقول...

هايل يا باشا..أحاسيسك جميلة ومرهفة
;)
كده أنا زبون دائم في المدونة وححط اللينك بتاعك عندي
تحياتي

z!zOoOo يقول...

حجزنا اول تعليق

يا بني اصلا من غير احتلال انا مدونتي فاضيه علطول

تعالي في اي وقت هتلاقي مكان

D:

يارب يا خويا الاقيها وتقولي ههههههههه

انا مبسوط جدا إنها عجبتك

ومتشكر ويارب انت كمان ترجع بالسلامه

وبإذن الله تشوف الموضوع الجديد بس دعواتك

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...

تايه في وسط البلد

كل سنه وانت طيب وبخير يارب علطول

يا باشا مجيتك اغلي من اي شيء

مبسوط جدا بإنها عجبتك وحسيتها

ومبسوط اكتر بنقدك عشان بحتاجه عشان اتعلم منه

وهو بس كان مجرد إحساس ومجرد تعبير عن حاله مكنتش عارف اعبر عنها غير كده

واوعدك قريب بحاجه تعجبك من كل الجوانب

ربنا يوفقك انت كمان

واتمني دايما تنورني

z!zOoOo يقول...

دكتوره نورا

منوراني علطول والله

ربنا يخليكي يارب وانا سعيد جدا إنها عجبتك

ويارب كل حاجه اكتبها تعجبك

ربنا يكرمك ويوفقك في حياتك يا دكتوره ويكتبلك السعاده

وربنا يستجيب منك

اللهم أمين

نورتيني

z!zOoOo يقول...

دنيا

بجد اكتر حاجه بتبسطني لماحد يحس الي بكتبه زي ما انا حاسه

والحمد لله انها عجبتك

واهو بنحاول كل شويه نجدد في المفردات عشان احس بتجديد

اتمني تنوريني دايما

تحياتي

z!zOoOo يقول...

ايوشه

انا الحمد لله بخير يا ايوشه

يارب انتي كمان تكوني بخير

وعوده حميده ليكي انتي كمان

مبسوط جدا يا ياايوشه انها عجبتك لأني بحب اسمع رأيك

دعواتك ليا وللبوست الجديد

الي مش عايز يخلص

منوراني دايما ويارب تفضلي تنوريني

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...

العيسوي الصغير

سيوف وخناجر والمره الجايه هنضرب بعض بكيماوي عشان تقولي بحبك ههههههههههههههه

مبسوط إنها عجبتك

ومبسوط اكتر بزيارتك

وياب تنورني دايما

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...

العزيز مصطفي ريان

ياباشا انا مبسوط إنها عجبتك

وإنك حسيتها

إحنا نيجي جنبك إيه

:)

سؤالي عنك ده مش محتاج شكر

ده واجب

:)

نورتني يا درش

ويارب دايما تنورني

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...

ريمان

والله بجد الاراء الجميله ديه هي الي بتخلي الواحد يرتقي بإسلوبه ويتطور من نفسه

وانا سعيد جدا إنها عجبتك

بس كلماتك اجمل واروع

مبسوط بزيارتك

ويارب تنوريني دايما

تحياتي

z!zOoOo يقول...

عم فشكول

حمد الله علي سلامتك

التدوين كان ناقص حاجه في غيابك

لو الكلمات كانت تخينه كانت هتبقي اسلحه بيولوجيه هههههههههههههه ونموت احنا الاتنين شهداء الحب ههههههه

وانا كمان كنت بضحك علي البوست بتاعك وعلي تعليقي هههههههههه

اه انا الاقي لحمه وماكلش اصلي مش بحبها قوي وخاصه الضاني

مفيش عمار بيني وبينه خالص

والله ليك حق تنطلق جريا وأكلا في الخضرا
الواحد مش بيلاقيها كل يوم ههههههههه

بس ما شاء الله حضرتك بتيجي علي الاخضر واليابس ههههههههههههه

هو فعلا الواحد لما بيروح الغيط بيبقي مش عايز يمشي كفايه بس المنظر والجو

حاجه تانيه خالص غير جو المدينه المزعج

علي فكره انا تقريبا نباتي برضه

:)

نورتني يا عم فشكول ويارب تنور اي مكان

وتملا علينا المدونات هههههههههههه

يلا بقيمش عايزين كسل عايزين كوره وتمارين وجيم

عشان بعد كده نفكر في العروسه

:)

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...

استاذ حسيني

يارب تكون بخير

منورني والله

وسؤالي عن حضرتك ده واجب

بس عارف اني كتير بقصر

التمسلي العذر بقي

اخوك الصغير

:)

انا متفهم كل كلامك وموافقك جدا

لكن اكيد انت عارف الواحد بييأس

لكن إن شاء الله

هروح وانتخب

وفعلا " لا يغير الله ما بقوم حتي يغيروا مابأنفسهم " صدق الله العظيم

منورني يا أستاذ حسيني

ويارب دايما تنورني

وأعذرني علي تقصيري

في رعايه الله

z!zOoOo يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
z!zOoOo يقول...

ليكتور باشا

والله منورني

وانت من الناس الي ببقي مستنيها

هو بصراحه مش عارف ليه ناس كتير بتعرف تقول شعر

وانا يا ما بقرا شعر

بس مش كله بيعجبني

اكيد فاهمني كويس

وانا يعني مش بقول اني من الناس الجامده

بس بعبر عن الي جوايا وبحس إني بعرف اعبر واصيغ الكلام ده كويس

يارب بس المشاعر الي جوايا ديه تلاقي الي يقدرها

بتنورني دايما يااحمد

واتمني دايما اشوفك

متغيبش عليا كتير يا صديقي

:)

z!zOoOo يقول...

واخيرا مايكل

اولا انا مبسوط بزيارتك

ومبسوط اكتر انها عجبتك

وياباشا انت تنورني

اعملك خيمه إيجار جديد بره المدونه

D:

وياباشا شيء يسعدني إني تضيفني عندك

بس اكيد انت فاهم إن الصراحه حلوه

وانا مش بحب افرض نفسي علي حد مش بيطيقني

او احس اني غي مرغوب فيا

منورني

وأتمني اشوفك دايما

تحياتي

د/ أحمد لاشين يقول...

السلام عليكم
سعدت وتشرفت بزيارة مدونتك اخي الفاضل
وطبعا دخلنا نشجع صديقك
ولكن كانت الفاظه قاسية علي الجزائريين
شكر الله لك

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم


ايه الكلمات الجميله دى

تسلم ايديك يارب

كل سنه وانت طيب بمناسبه العام الهجرى

الجديد وان شاء الله السنه الجايه تكون

احلى من اللى فاتت

mimi يقول...

أهنيك علي القصيدة
كل سطر فيها والله حلو جدا
التزام القافية والوزن ، زاد المعني جمال

تحياتي

micheal يقول...

مستني بوست جديد

غير معرف يقول...

الاستاذ الكبير جدا جدا زيزو
بعد ازيك ووحشتني وكل سنة وأنت طيب ومتزعلش وكل الكلام الكتير ده اللي انت عارفه ومتعود عليه مني :$

أنا لما شوفت القصيدة اتخضيت يا زيزو تخيل .. والله اتخضيت قلت إيه الفظاعه دي الواد زيزو بيحب من ورايا لأ والكلام طالع رصاص يا خويا تقولش حرب بجد .. بجد بجد بجد حساسه أوي أوي وبجد وجعت قلبي شخصيا و أتمنى تكون المشاعر التقيله دي حقيقه مش مجرد خيال شعراء كالعاده :(
أتمنى متكنش زعلان مني وربنا عالم إني فكراك دايما بكل خير .

اختك اللي انت عارفها كويس